Apple schendt de Europese cookiewet door het nieuwe album van rockgroep U2 ongevraagd naar gebruikers te sturen. De cookiewet stelt dat er niet zomaar via een telecomnetwerk informatie op een apparaat mag worden geplaatst. Als het gaat om functionele data, mag het wel, aldus internetjurist Arnoud Engelfriet. Dit zijn gegevens die nodig zijn voor het functioneren van een apparaat of dienst. “Maar U2 is zelden noodzakelijk om iets te laten functioneren”.
Gebruikers met een iTunes-account zien het nieuwe album van U2 plotseling in hun iTunes-muziekbibliotheek en op hun iPhone staan. Hoe je het album automatisch downloadt en weghaalt uit je bibliotheek, hebben we gisteren uitgelegd in een artikel. Maar de vraag resteert of Apple dit allemaal wel had mogen doen. Privacy-expert Simon Hania bespeurde de wetsovertreding en raakte daarbij in een discussie of Apple dit niet heeft afgedekt in de 80-pagina’s tellende gebruikersovereenkomst (EULA) van iTunes. Maar Hania is betrokken geweest bij eerdere privacyzaken waarin de wet toch echt voorrang kreeg op gebruikersovereenkomsten en verwijst ook naar een document van Europese privacywaakhonden. Gebruikers zijn ooit wel akkoord gegaan met Apple’s voorwaarden, maar het staat onduidelijk vermeld.
De cookiewet vereist dat er expliciete toestemming moet worden gevraagd. Apple had dat eenvoudig kunnen doen: met een pop-up waarin je de vraag krijgt of je het album gratis wilt downloaden. Zo niet, dan word je er ook niet mee lastiggevallen. Vanwege dezelfde regels moeten aanbieders je vragen of je een nieuwsbrief wilt ontvangen. De toestemming mag niet worden geregeld via de algemene voorwaarden.
Apple heeft een onbekend bedrag betaald om het album van U2 aan ruim 500 miljoen iTunes-gebruikers te mogen toesturen. Ook gaan ze voor een bedrag van 100 miljoen dollar aan marketing beschikbaar stellen aan de band, waaronder tv-reclames.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 33 reacties