Het is voor Apple één van de meest rampzalige scenario’s: een nieuwe iPhone verschijnt op de markt, maar al snel blijkt dat een bepaalde productieserie een hardwaredefect heeft. Apple heeft daarom een speciaal team paraat staan, dat deze problemen zo snel mogelijk oplost.
Op Bloomberg Businessweek staat een uitgebreid verhaal over Apple’s Early Field Failure Analysis-team, dat enkele uren nadat een nieuwe iPhone wordt verkocht al in actie komt. Tot nu toe was er weinig over dit team bekend, maar voormalige Apple-medewerkers hebben nu een aantal details naar buiten gebracht.
Volgens deze bronnen worden defecte iPhones al een paar uur na de verkoopstart teruggebracht naar Apple’s hoofdkwartier in Cupertino. Hiervoor worden koeriers ingeschakeld die de iPhone zo spoedig mogelijk kunnen transporteren. De iPhones worden meteen uit elkaar gehaald, om te zien waar een defect precies door wordt veroorzaakt. Daarvoor worden dezelfde engineers ingeschakeld die de iPhone hebben ontworpen. Zij hebben immers de meeste kennis over hoe de iPhone in elkaar zit. Zodra het probleem is geconstateerd wordt er een oplossing bedacht, die ook direct aan Apple’s productietak wordt doorgegeven.
Korte lijntjes
Apple’s rampenteam kan door een paar slimme strategieën zo snel mogelijk op een probleem reageren. Het serienummer op een iPhone is bijvoorbeeld te koppelen aan specifieke fabrieksmedewerkers in China, waardoor Apple direct kan zien of iemand een fout heeft gemaakt. Daarnaast heeft Apple korte lijntjes, waardoor ze snel weten van mogelijke problemen. Klanten brengen defecte iPhones terug naar de Apple Store, zodat directe communicatie met het hoofdkantoor mogelijk is. Hierdoor hoeft Apple minder te communiceren met externe winkelketens die de iPhone verkopen. Apple Store-personeel is getraind om problemen zo spoedig mogelijk te melden, waarna ze gelijk worden doorgegeven aan Cupertino.
Bij de introductie van de eerste iPhone in 2007 kwam het rampenteam goed van pas, aldus een voormalig Apple-medewerker. De iPhone-belspeaker werd beschadigd door zweet, maar er was al snel een oplossing paraat: er werd een extra coatinglaag op de speaker aangebracht en extra gaatjes geprikt om lucht beter door te laten.
Er zijn echter ook problemen die Apple’s rampenteam niet zomaar kan oplossen. De iPhone 4 had bijvoorbeeld een probleem met de antenneband, waarbij je bereik verloor als je hem op een bepaalde manier vasthield. Pas na enige tijd bood Apple een oplossing, maar in de vorm van gratis bumperhoesjes voor de iPhone. Het probleem kwam bekend te staan als antennagate, wat door CNN zelfs de grootste tech-blunder van 2010 werd genoemd.
Miljoenen dollars
Het rampenteam is tijdens de eerste weken van een nieuwe iPhone het meest actief. Dat is van essentieel belang, vertelt Mark Wilhelm, wie vroeger Apple’s inruilprogramma leidde: “Als je een losse kabel of een tekort aan lijm kunt ontdekken in de eerste week, dan kun je als bedrijf miljoenen dollars besparen”.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.
- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Reacties: 11 reacties