Apple viert 1,5 miljoen apps in reclamespotje ‘Amazing Apps’

Apple heeft een nieuwe reclamespot 'Amazing Apps', waarin ze benadrukken hoeveel apps er voor de iPhone verkrijgbaar zijn. Bekijk 'm hier!
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

De App Store bevat meer dan 1,5 miljoen apps en dat mag wel eens gevierd worden. Apple heeft daarom een reclamespotje uitgebracht, waarin ze deze mijlpaal voor het voetlicht brengen. Al die 1,5 miljoen apps zijn ‘handpicked’ en ‘amazing’, aldus Apple. Al vergeten ze erbij te zeggen, dat er ook wel wat rotte appels tussen zitten. Het reclamespotje maakt deel uit van de campagne ‘If it’s not an iPhone, it’s not an iPhone’, een slogan die zomaar door Johan Cruijff bedacht had kunnen zijn. De twee eerdere reclamespotjes ‘Loved’ en ‘Hardware & software’ benadrukten de voordelen van de iPhone ten opzichte van andere telefoons.


In het nieuwe spotje ‘Amazing Apps’ benadrukt Apple wat meer de sterke punten van de iPhone, zonder iets over de concurrentie te zeggen:

This is an iPhone, and it comes with something amazing. An App Store with over one and a half million of the best apps available. That’s over one and a half million, hand-picked, awe-inspiring, just plain surprising, who knew a phone could do that, apps. If it’s not an iPhone, it’s not an iPhone.

https://www.youtube.com/watch?v=E3AIeOBTN0g

De beschikbare apps zijn inderdaad een sterk punt van de iPhone. Vergeleken met andere platformen ligt de kwaliteit hoger en doet Apple meer moeite om goede apps onder de aandacht te brengen. Op een enkele uitzondering na, zijn de apps bovendien veilig om te gebruiken, omdat ze vooraf worden gecheckt door Apple.

‘Appmakers zijn afwachtend’

Overigens komt de reclamespot qua timing op een wat ongunstig moment: net nu de New York Times een kritisch stuk publiceert over het feit dat ontwikkelaars afwachtend zijn om hun apps aan te passen voor de Apple Watch. Facebook bijvoorbeeld, die na drie maanden nog steeds geen Facebook-app voor de Apple Watch heeft gemaakt. De auteur van het stuk probeert daarmee te bewijzen dat iedereen nog afwachtend is, wat de Apple Watch betreft.

Maar eigenlijk is dat onzin: Facebook wachtte 18 maanden om een geschikte app voor de iPad te maken. Hetzelfde geldt voor WhatsApp, die ook niet de snelste is als het om updates gaat. In beide gevallen zullen geld en mankracht niet het knelpunt zijn, zoals bij kleinere organisaties. Misschien wacht Facebook gewoon tot ze een goed voorbeeld bij de andere appmakers zien en heeft het niets te maken met twijfels of de Apple Watch ‘wel wat wordt’.

App Store

Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

App Store

Reacties: 8 reacties

  1. “Maar eigenlijk is dat onzin: Facebook wachtte 18 maanden om een geschikte app voor de iPad te maken.”

    Dus?

    Vreemde conclusie iCulture, want zou het niet kunnen zijn dat Facebook toen ook dezelfde soort bedenkingen had over de iPad? Dus om de schrijver van de oorspronkelijke conclusie meteen van onzin te betichten is op zichzelf ook weer onzin… 😉

  2. Ook voor iCulture een geschikt moment om weer eens naar een nieuwe app om te zien?
    Het argument van “budget” is na 2 jaar na de laatste update wel erg schamel aan het worden.

  3. Origineel geplaatst door Gabor
    Ook voor iCulture een geschikt moment om weer eens naar een nieuwe app om te zien?
    Het argument van “budget” is na 2 jaar na de laatste update wel erg schamel aan het worden.

    Vind deze app nog gewoon goed werken. Misschien wat gedateerd als je vergelijkt met app van bv OMT, maar hij werd nog gewoon goed.

  4. En hoeveel daarvan zijn lijken, dubbelgangers of slechte apps? Apple overdrijft wel heel erg dit keer. Is dit niet zelfs misleidende reclame?

  5. Origineel geplaatst door Dick de wit
    Vind deze app nog gewoon goed werken. Misschien wat gedateerd als je vergelijkt met app van bv OMT, maar hij werkt nog gewoon goed.

    Eens. Ik vind lezen via de app fijner en overzichtelijker dan op website zelf.

  6. Ik denk dat Facebook gewoon wacht tot WatchOS 2 met de Native Apps (:

  7. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  8. Facebook en WhatsApp hebben geen Apple Watch apps om een heel simpele reden: macht.

    Het is niet voor niets dat WhatsApp al na een maand wél Android Wear ondersteunde. Zelfde geldt voor Facebook. Door belangrijke apps achter te houden oefenen Google en Facebook druk uit op het in hun ogen te machtige Apple.

    Het heeft helemaal niets te maken of de Apple Watch een succes wordt of niet. Android Wear is ook op dit moment nog maar een matig succes. Misschien is de Apple Watch zelfs al een groter succes (moeilijk te bepalen zonder exacte cijfers). Die devies worden wél ondersteund door Google en Facebook. Kortom een machtsspel tussen de machtigste app ontwikkelaars en de machtigste hardware fabrikant.
    Het zou me zelfs niet verbazen als Apple betaalt of gevraagd wordt te betalen voor het ontwikkelen van de Apple Watch versie.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.