Apple-topman Greg Joswiak heeft in een vraaggesprek aangegeven dat Apple SIM niet naar de iPhone komt. De Apple-simkaart is stilletjes ingevoerd in de iPad Air 2 en iPad mini 3 en zorgt dat gebruikers makkelijk tussen providers kunnen wisselen. Het leidde meteen tot speculatie dat het een kleine stap zou zijn om ook een Apple SIM mee te leveren bij de volgende generatie iPhone. Maar volgens Joswiak is Apple dat niet van plan.
Joswiak bood eerder in het gesprek al excuses aan over de fouten in iOS 8.0.1.
In het gesprek legde Joswiak uit dat we niet hoeven te verwachten dat de Apple SIM naar de iPhone komt. Het lijkt voorlopig een iPad-only oplossing. De topman legde uit dat de Apple SIM zorgt voor een betere gebruikerservaring voor kopers van de tablet, omdat Apple meer iPads via eigen kanalen verkoopt dan via mobiele providers:
It’s about the customer experience. We ultimately don’t know who you are going to use as the carrier, [and] we want to make it as easy as possible.
Dat de Apple SIM niet op de iPhone beschikbaar komt, legt Joswiak als volgt uit: iPhones worden meestal verkocht via providers. Het lijkt daarom niet erg logisch dat klanten naar een Verizon-winkel gaan en vragen om een AT&T-abonnement af te sluiten. Bij iPads is het precies andersom: volgens Joswiak heeft Apple de eigen simkaart in de iPad gestopt omdat ze niet weten welke mobiele operator een klant wil gaan gebruiken. En ook omdat ze klanten meer keuze willen bieden.
Helemaal vlekkeloos is de lancering van de Apple SIM niet verlopen. Zodra je de Apple SIM activeert bij de Amerikaanse provider AT&T, zit er een simlock op. Je kunt dan dezelfde simkaart niet meer gebruiken bij een concurrerende aanbieder. Verizon biedt helemaal geen ondersteuning voor Apple SIM aan. Europese providers lieten al weten, dat ze niet zitten te springen om een Apple SIM te gaan ondersteunen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties