Steve Jobs sprak ooit over ‘the intersection of technology and liberal arts’ om aan te geven dat Apple veel meer doet dan technologieproducten maken. Het klonk toen wat hoogdravend, maar als je vandaag de dag in enkele Apple Stores kijkt, is het niet eens zo vergezocht. Apple heeft namelijk de campagne ‘Start Something New’ uitgebreid naar de fysieke winkels. Ze laten zien hoe fotografen en kunstenaars apps gebruiken om mooie dingen te maken en het resultaat daarvan is te bewonderen terwijl je je nieuwe Mac uitzoekt. Alle foto’s en reproducties zijn gemaakt met Apple-producten zoals iPads en Macs.
Jobs uitspraken passen eigenlijk goed bij de tentoongestelde werken.
That it’s technology married with liberal arts, married with the humanities, that yields us the result that makes our heart sing. And nowhere is that more true than in these post-PC devices.
Apple is een bedrijf dat vooral smartphones, tablets en computers probeert te verkopen en daar behoorlijk succesvol in is. Het waardevolste technologiebedrijf ter wereld verdient miljarden met het ‘domweg’ maken van spullen. Maar het grote verschil met veel concurrenten is, dat Apple regelmatig laat zien wat je met al die spullen kunt doen: mooie schilderijen of films maken bijvoorbeeld. En daarbij zetten ze vaak apps van derden in de schijnwerpers. Dat is iets wat we Samsung, HTC of LG (om maar een paar andere merken te noemen) zelden of nooit zien doen. Je kunt trouwens zelf aan de slag gaan met één van de genoemde apps, want de Waterlogue-app geeft Apple via de eigen app gratis weg.
Apple begon vorige week met de ‘Start Something New’-campagne, om te laten zien welke creatieve mogelijkheden je met Apple-producten hebt. Online is er een speciale pagina voor ingeruimd en in sommige Apple Stores zijn de foto’s en reproducties van kunstwerken ook te zien. Het is de eerste gecombineerde campagne, waarbij meer dan ooit de aandacht niet op de producten ligt, maar op wat je ermee kan doen. “It’s in Apple’s DNA that technology alone is not enough” is wat Jobs zei. Ze werken dan ook mooi met elkaar samen: via de officiële Apple Store-app kun je meer informatie vinden over de kunstwerken en dankzij de iBeacons die in de Apple Stores zijn aangebracht krijg je die informatie op een presenteerblaadje aangeleverd.
Wat opvalt is dat de foto’s er op het eerste gezicht vrij somber uitzien, terwijl de foto’s op de website veel vrolijker zijn. Maar dat blijkt slechts schijn: er hangen in de Apple Stores ook vrolijker gekleurde foto’s. Onderstaande werden gemaakt door Storeteller in de Apple Store aan Regent Street, Londen:
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple Store
Lees alles over de Apple Store, de retailwinkel van Apple. Nederland kent drie Apple Stores (Amsterdam, Haarlem en Den Haag) terwijl je in België de keuze hebt uit één locatie in Brussel. Wereldwijd gaat het om meer dan vijfhonderd winkels. Daarnaast is er de online Apple Store, waar je bestellingen kunt plaatsen om te laten thuisbezorgen. Waar vind je de officiële Apple Stores en hoe kun je ze bezoeken? Hieronder vind je alle info op een rij!
Reacties: 2 reacties