Apple heeft ontwikkelaars gevraagd om vanaf nu 64-bits iOS apps te maken. Deze apps halen het maximale uit de 64-bits A7-processor van de iPhone 5s, die eind deze week voor het eerst in de winkel verschijnt. De nieuwe iPhone belooft verbeterde prestaties tijdens het gamen en snelheidsverbeteringen op alle fronten tijdens het gebruik van apps. Het lijkt erop dat de 64-bits apps apart moeten worden ingediend, los van hun 32-bits tegenhangers voor iOS 6. Volgende maand zullen er wijzigingen worden doorgevoerd, waardoor er ook universele apps ingediend kunnen worden, geschikt voor 32- en 64-bits.
De aansporing luidt als volgt:
You can submit 64-bit apps for iOS 7 today that take advantage of the power of iPhone 5s. Xcode can build your app with both 32-bit and 64-bit binaries included so it works across all devices running iOS 7. If you wish to continue to support iOS 6 then you will need to build for 32-bit only. Next month we will be making changes that will allow you create a single app binary that supports 32-bit on iOS 6, as well as 32-bit and 64-bit on iOS 7.
Mogelijk hangt de optie om universele apps voor 32- en 64-bit te maken samen met de update naar iOS 7.1, waar Apple al mee aan de slag is. Er is een handleiding beschikbaar voor ontwikkelaars die hun apps willen aanpassen voor de 64-bits architectuur. Die aanpassingen verlopen nogal soepel, beweert Epic Games, die in twee uur de game Infinity Blade III aanpaste voor 64-bits processoren.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Veel ontwikkelaars zullen wachten tot ze support kunnen geven voor en iOS 6 & 7. Anders schop je straks ineens al je iOS 6 gebruikers tegen de schenen. Of je moet als ontwikkelaars al 2 apps uit gaan brengen. Wat weer niet handig is als het straks wordt samen gevoegd. Dus leuke aansporing, maar beetje om het onmogelijke vragen in mijn ogen?
Bedankt voor de info. 😉 Ik ben eens benieuwd hoe lang het gaat duren eer er apps verschijnen met het commentaar “iOS 7.1+”.
Ik vraag me af in hoeveel gevallen we wat gaan merken van een 64-bit processor. Bij bijvoorbeeld en simpele nieuws app(nu.nl) zal je denk ik weinig verschil merken. Ik denk dat dat bij een hoop apps is die wij dagelijks gebruiken. In geval van games zullen we het wel kunnen merken maar de simpele apps die nieuws tonen zullen meer hebben aan een snellere internet verbinding.
De meeste apps werken met een json feed, dit is eigenlijk gewoon tekst, doormiddel van compressie kan hier misschien nog wat peformance gehaald worden. Maar dit heeft niets te maken met een 64-bit cpu.
“los van hun 32-bits tegenhangers voor iOS 6”
Dit suggereert dat iOS 7 alleen 64-bit zou draaien?
Stel, NU.NL (7MB) gaat mijn favo app updaten naar 64bit.
Hoeveel MB gaat ons dit kosten?
neem een game, Angry Birds HD (50mb)
welk onderdeel moeten zij gaan aanpassen en hoeveel MB kost dit?
Ik kom nu prima rond met een 16gb iphone en een NAS van 12TB (films, muziek, spotify). Is het verstandig om een 32gb of misschien wel meer aan te schaffen?
Helaas ben ik geen programmeur!
Bij OS X maakte het bestanden ook niet veel groter, dus dat komt vast goed
In Windows zijn de programma’s vaak groter als installatie omdat je dan een 32 en 64 bit installatie pakket in 1 bestand hebt, in het algemeen ga ik ervan uit dan een apps voor iOS in het meest extreme geval max 5% groter zal zijn als 64 bit dan 32 bit, al zal dat verschillen per app.
Heeft Apple een oplossing voor bedacht.
@frank: Meestal is het grootste deel van een game de plaatjes en geluiden. De echte code is klein.
Voorbeeld (Daar kan ik zo even bij) de ‘Find my iPhone’ beta applicatie.
Deze is 20129 KB groot. Hiervan is de echte code (32 & 64 bit) 2288 KB, dat is dus zo’n 10%. Zoals Patryk al schreef, ongeveer 5% voor de 64 bits code.
De rest zijn plaatjes en zo. Die hoeven niet aangepast te worden voor 64 bit.
Ik vindt dat je dan geen universele apps moet maken want als je nou 8 GB hebt gaat dat erg lastig , Gelukkig heb ik 16 maar ook dat begint dan krap te worden