iculture-biz
iCulture Biz Ook zakelijk scherp

Apple gaat zich (nog) meer richten op zakelijke gebruikers

Apple gaat sterk inzetten op zakelijk: een nieuw salesteam gaat met appontwikkelaars iPhone- en iPad-oplossingen voor bedrijven verkopen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Apple wil uitbreiden op zakelijk gebied. Ze zijn bezig om afspraken te maken met partners, zoals ze eerder met IBM hebben gedaan. En er komt een gespecialiseerd verkoopteam, dat zich specifiek op grote klanten zoals Citigroup gaat richten. Maar het gaat niet alleen om grote bedrijven: Apple zou ook in gesprek zijn met een aantal kleine bedrijven die zich richten op zakelijk gebruik, zoals PlanGrid en ServiceMax. PlanGrid maakt een app om blauwdrukken te distribueren in de bouwwereld en ServiceMax maakt een oplossing waarmee het werk van servicetechnici kan worden gepland.


apple-zakelijk-ipad

Volgens ServiceMax gebruikt 95% van hun klanten al Apple-producten en bestellen ze duizenden iOS-apparaten tegelijk. Het is een markt waar 15 miljard dollar per jaar in omgaat, waardoor het gigantische kansen biedt voor Apple. Samen met Apple organiseert ServiceMax diners waar ze chief information officers voor uitnodigen. Ook stuurt Apple salesteams bij bedrijven langs om te zorgen dat ze Apple-producten aanschaffen.

Reuters spreekt van de meest fanatieke uitbreiding op de zakelijke markt, die Apple ooit uitgevoerd heeft. Door ontwikkelaars van apps in te schakelen, kan Apple meteen concrete oplossingen erbij leveren, bijvoorbeeld voor de financiële industrie. Met de plannen wordt Apple een concurrent voor gevestigde zakelijke partijen zoals Dell, HP, Oracle en SAP. Voor Apple is de zakelijke markt erg interessant, omdat er nog voldoende uitbreidingsmogelijkheden zijn, bijvoorbeeld bij de verkoop van tablets. Er zullen meer dan 100 bedrijfstakgerichte oplossingen met apps worden aangeboden, bedoeld voor iPhone en iPad.

Eerder leidde Apple’s samenwerking met IBM al tot AppleCare for Enterprise, een nieuwe AppleCare-dienst voor zakelijke gebruikers.

marktaandeel-iphone-good-technology

Zakelijke markt: vooral veel iPhones

Cijfers van Good Technology laten zien, dat Apple al een riant marktaandeel heeft op de zakelijke markt. Bij zakelijke tablets bestaat 89% uit iPads, terwijl Android niet verder komt dan 11%. Maar ook bij smartphones gaat het goed: dankzij de iPhone 6 en 6 Plus steeg het marktaandeel van 67% naar 69% terwijl Android een paar procentpunten kwijtraakte. Windows Phone is met een marktaandeel van 1% geen serieuze concurrent.

In iCulture Biz vind je nog meer artikelen die voor zakelijke gebruikers interessant zijn.

Openingsbeeld: Daiwa House Industry, portret op de website van Apple

Reacties: 9 reacties

  1. En dan de zakelijke markt ook 2 jaar garantie geven ipv 1.

  2. Ik denk dat garantie niet eens het grootste probleem is, maar de support wel. Waar grote hardwareboeren als Dell en HP onsite service bieden, blijft Apple hopeloos achter. Geen beheerder gaat met een defect device langs een winkel of Applestore. Dat wordt veel te duur. En dan is er nog de aanschafprijs. Voor nog geen 100 euro heb je een Nokia Lumia en voor meer dan 6x dat bedrag heb je pas de goedkoopste iPhone. En Windows Phone integreert veel makkelijker in de bestaande infrastructuur, aangezien de meeste bedrijven al met Windows werken.

  3. Maar Apple gaat zich met richten hierop dus ik mag aannemen dat ze zich echt wel realiseren dat dit bepaalde extra inspanning met zich mee brengt!

    Ik zie het zomaar gebeuren dat Apple zich flink in de kijker speelt binnen het bedrijfsleven, zodat ze flink kunnen investeren en blijven innoveren op de consumentenmarkt!

  4. Ik gebruik ook GOOD for enterprise om mijn mail te lezen, helaas kan ik er nog niet veel meer mee, maar het zou erg cool en vooral fijn zijn als ik via die app ook bij alle bestanden op het bedrijfsnetwerk kan. En bij voorkeur ook bewerken en opslaan van die bestanden.

  5. Zou wel leuk zijn als I-tunes dan eens wat volwassener werd en niet zo’n muziekwinkel. Ik weet dat het daar ooit voor is opgezet, zakelijke apps en podcasts vinden is niet echt makkelijk en uitnodigend.
    En MS Office doe je ook niet zomaar de deur uit voor I-works, daar kan wat meer support op.

    En je kunt zoveel meer (voor je werk) met n iPhone, iPod of iPad.

  6. @Mark: via apps als moprise of harmon.ie toegang tot sharepoint, bewerken via de office apps op iphone of ipad, onedrive zakelijk werkt ook perfect, ja wel wat steun nodig van de Ict boys, maar werkt prima

  7. Als ze dan voor de volgende iPhone eens niet kiezen voor dunner, maar voor even dik en een accu die de hele dag meegaat.

  8. Je moet het GROOT zien…! Als Apple zich, samen met IBM en een aantal kleine slimme bedrijfjes die speciale tools kunnen ontwikkelen, gaat richten op oplossingen op maat voor grote bedrijven dan kan dat een enorm resultaat opleveren – als ze het tenminste slim en professioneel aanpakken. Maar dat mag je verwachten. Apple heeft de infrastructuur in hardware en software, die voor het bedrijfsleven erg aantrekkelijk is. Door lange levensduur is de afschrijving laag, het iOS en OSX is veel minder storingsgevoelig dan Windows en Android platforms en vooral is de veiligheid veel groter. En daar houden bedrijven van. IBM heeft ingang bij veel bedrijven en wekt daar ook vertrouwen. Daarom is het heel slim van Apple om samen te gaan opereren. Als ze het goed doen kan dit op termijn een grote omwenteling betekenen en in de toekomst misschien voor Apple zelfs meer winst opleveren dan de ‘consumenten’ tak. Denk aan de industrie, financiële wereld, medische sector, transportsector, toerisme, retail, enzovoort. En als ze eenmaal het Apple environment zijn binnengehaald, dan heb je ze ook op alle fronten.

  9. prima initiatief, pas dan ook de service aan de prijs.
    Kromme iPhone6 na 5 dagen? Dat is dan 254euro ex btw dat kan nl niet aan Apple liggen er is een te grote kracht op het toestel uitgeoefend..,
    Philips had met de genie(1998) een business service die was top, “probleem meneer, morgen heeft u een andere.”