Friese AppMachine voor bijna de helft in Amerikaanse handen
Er zijn bedrijven waar je bijna nooit iets van hoort, maar die ongemerkt toch heel succesvol zijn. AppMachine is een voorbeeld daarvan: het Friese bedrijf werd in 2011 opgericht en heeft nu een investering van 15,2 miljoen dollar binnengehaald. Omgerekend is dat zo’n 14 miljoen euro. Met de investering kan AppMachine verder bouwen aan internationale uitbreiding. Door de transactie komt AppMachine voor bijna de helft (40%) in Amerikaanse handen. Het Amerikaanse beursgenoteerde bedrijf Endurance International Group wil een grotere rol spelen bij het bouwen van mobiele apps voor het MKB.
AppMachine heeft het afgelopen jaar gewerkt aan een HTML5-webapp waarmee iedereen een mobiele app kan maken die in de browser te bekijken is. Omdat het om webapps gaat, is het niet nodig om de goedkeuring van de App Store te doorlopen. De software zet een standaard website om naar een HTML5-webapp, die in alle mobiele browsers toegankelijk is. Binnenkort kunnen alle klanten van AppMachine ermee aan de slag.
Voorheen richtte AppMachine zich voornamelijk op losstaande apps die je via de respectievelijke app stores moest downloaden. Voorbeelden zijn de apps van DutchBasecamp,
Bright en Simple Eats. Ze zijn geschikt voor iOS, Android en Windows. Wat opvalt aan alle apps, is dat ze vaste componenten bevatten waardoor het bouwen op basis van sjablonen mogelijk is. Zo bevat een app voor artiesten bijvoorbeeld een optie voor ticketverkoop en koppeling met Soundcloud. Een app voor fitness- en wellnesscentra bevat opties voor afspraken maken, speciale acties om meer klanten te trekken op rustige momenten en de mogelijkheid om een klantenkaart te koppelen. Er zijn ook templates voor evenementen, sport, restaurants, clubs, non-profitorganisaties, conferenties en meer.
In onderstaande video legt oprichter Sybrand Dijkstra uit hoe het werkt:
Naar eigen zeggen heeft AppMachine meer dan 150.000 gebruikers in 140 landen. Er werken 40 mensen, verspreid over kantoren in Heerenveen, San Francisco, Hamburg en Rio de Janeiro. Het streven is om door te groeien naar 4 miljoen klanten. Endurance levert webhosting en aanvullende diensten en heeft meer dan 2.500 werknemers in dienst. Volgens Dijkstra groeide AppMachine vooral nadat er een kantoor in San Francisco was geopend. Het contact met Endurance ontstond op een simpele manier: gewoon via Linkedin.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties