10 inspirerende apps voor uitgevers

Uitgevers staan voor de lastige taak om 'iets met apps' te doen. Het liefst moet dat ook vernieuwend zijn. Aan de hand van 5 inspirerende voorbeelden uit het buitenland en 5 voorbeelden uit Nederland krijg je ideeën wat wel en niet werkt.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

nrc in beeldBoeken- en tijdschriftenuitgevers hebben te maken met nieuwe spelers in de markt. Gebruikers willen geen langlopende abonnementen meer en als ze over de nieuwste ontwikkelingen willen lezen pakken ze liever Flipboard dan dat ze naar de winkel fietsen voor een los tijdschrift. Tijdens InCTspiratie, het jaarlijkse uitgeverscongres van InCT, was ik gevraagd om een presentatie te geven over inspirerende uitgeef-apps. Hieronder zie je de lijst van apps die ik heb gekozen en leg ik ook uit waarom ze bijzonder zijn.

Kijk je naar de Nederlandse kranten- en tijdschriftuitgevers dan is er – op een paar positieve uitzonderingen na – nog weinig écht opmerkelijks te melden. Kranten van De Persgroep (AD, Trouw, Volkskrant, De Morgen) maken gebruik van dezelfde technische oplossing, waarbij je een los krantje in een app kunt kopen. Wil je een artikel lezen, dan krijg je een voor mobiel geoptimaliseerde weergave te zien. De Telegraaf heeft voor iets soortgelijks gekozen. Bij tijdschriften hebben veel aanbieders gekozen voor Woodwing of een PDF met wat extra’s. Nu Apple de Newsstand (Kiosk) heeft geïntroduceerd, kom je veel van die tijdschriften opnieuw tegen. Hetzelfde als je de AKO-app opent en door het aanbod van tijdschriften bladert. Grote uitgeverijen durven niet zo snel te experimenteren (of verwachten dat een app-experiment binnen een paar weken winstgevend is) en kleine uitgeverijen hebben niet het geld of de tijd om te experimenteren. Zij zijn al blij als ze überhaupt een app hebben. Bedrijven die wél de mogelijkheid hebben om te experimenteren, meestal los staan van de gewone uitgeefwereld en maken zelden zelf de content die ze in een app stoppen. Zelf content maken is duur en tijdsintensief. Content van anderen hergebruiken en presenteren op een manier die nog niet eerder is gedaan, is eigenlijk best slim. Je komt dan al snel terecht bij aanbieders zoals Zite.

zite-ipad

Zite

Een app die veel mensen wel zullen kennen. Zite laat je kiezen uit verschillende categorieën en past zich aan je voorkeuren aan. Kies je bijvoorbeeld wetenschap als aandachtsgebied, dan zullen artikelen van onder andere Scientific American verschijnen. Ga ik nog de website van Scientific American bezoeken om de artikelen te lezen? Ik denk het niet. Moet Scientific American een eigen app ontwikkelen? Als mensen voor liever voor apps zoals Zite kiezen, is dat nog maar de vraag. Zite is op zich niet uniek, want het is vergelijkbaar met Flipboard, Pulse, Flud, News360 en andere aanbieders. Belangrijkste ‘truc’ is het mooi kunnen presenteren van de content, die door anderen wordt geleverd. Met knoppen geef je aan welke content je interessant vond. Zite is tegenwoordig eigendom van CNN.

Meer info: Zite.
Downloaden: Zite (gratis)

the-daily

The Daily

Een mooi voorbeeld hoe je met veel geld iets nieuws kunt opzetten. The Daily wordt gemaakt door tientallen journalisten en bevat dagelijks meer dan 100 pagina’s content, waaronder nieuws, sport, commentaar, interactieve grafieken en video’s. De app bevat ook opinie-artikelen en je hebt de mogelijkheid om artikelen offline op te slaan om later te lezen. Het ziet er prachtig uit, maar er zullen weinig uitgeverijen zijn die zich een dergelijke experiment kunnen veroorloven. En eerlijk gezegd: wat de bezoekerscijfers betreft lijkt het nog steeds geen doorslaand succes te zijn geworden.

Meer info: The Daily
Downloaden: The Daily (gratis)

aol-editions

AOL Editions

AOL is een voorbeeld van een groot bedrijf, dat er toch in is geslaagd om een kansrijke Flipboard-concurrent te maken. Eenmaal per dag wordt er een krant samengesteld, waarbij je je postcode kunt invoeren om de lokale weersverwachting en nieuws uit je eigen regio te lezen. Helaas alleen gericht op de VS momenteel. Voor persoonlijk nieuws geef je de bronnen en onderwerpen aan die je interessant vindt. Dit doe je handmatig, maar de app kijkt ook automatisch welke artikelen je wel en niet leest. AOL heeft geen menselijke redacteuren aangesteld, maar laat de geautomatiseerde dienst Diffbot bepalen welke artikelen voor jou interessant zijn.

Downloaden: AOL Editions (gratis, alleen Amerikaanse App Store)

Google Propeller

Er is nog geen officieel nieuws naar buiten gebracht over Google Propeller, maar we weten wél dat Google bezig is met iets dat “mind blowing” is. Naar verluidt had Google plannen om Flipboard te kopen, maar de deal ketste af. Vervolgens zou Google besloten hebben om dan zelf maar een sociale nieuwslezer te maken. Eigenlijk is Google al een belangrijke speler op dit gebied: met Google News aggregeren ze het belangrijkste nieuws in een bepaalde land en tonen hoeveel nieuwtjes er over een bepaald onderwerp zijn verschenen. Met Google+ kunnen ze gemakkelijk achterhalen welke artikelen interessant worden gevonden. Google Propeller maakt van Google nog meer een nieuwsleverancier, maar dan wel met sociale functies.

Meer info: Google Propeller

yahoo-livestand

Yahoo Livestand

Nog niet in de Nederlandse App Store te vinden, maar al wel te gebruiken als je een Amerikaans iTunes-account hebt. Bovenin zie je bij Yahoo Today het belangrijkste nieuws van de dag. Ook is er de Personal Mix, waaraan je eigen nieuwsbronnen kunt toevoegen. Dit zijn bronnen die Yahoo al voor je heeft geselecteerd, dus als je favoriete site er niet tussenstaat zul je genoegen moeten nemen met de alternatieven die Yahoo aandraagt. Er is gekozen voor redacteuren, die keuzes voor je maken. Enerzijds is dit minder flexibel, omdat je niet makkelijk zelf bronnen kunt toevoegen. Anderzijds biedt de app ook flexibiliteit omdat het op HTML5 is gebaseerd en dus ook makkelijk op andere platformen werkend te krijgen is.

Downloaden: Yahoo Livestand (gratis)

shuffler-ipad

Wat gebeurt er in Nederland?

Een greep uit interessante initiatieven in Nederland:

  • Shuffler: Een app waarbij nieuwtjes van duizenden muziekblogs worden samengevoegd en gepresenteerd in een Flipboard-achtige interface. Het is alsof je door een dagelijks wisselend magazine met genres bladert. Downloaden: Shuffler.fm (gratis).
  • LINDA: Het papieren blad heeft nu augmented reality-functies. Door de app Layar op je iPhone te installeren komt de cover tot leven. Ook andere onderdelen van het blad zien er opeens anders uit als je door het camera-oog van je mobiele telefoon kijkt. Werkt alleen bij het papieren blad.
  • TRVL: Een app waarin je allerlei gratis reismagazines kunt downloaden. Je kiest de bestemming en je krijgt een professioneel geschreven reismagazine met mooie foto’s. Steeds wisselende content en het kost helemaal niets. Downloaden: TRVL (gratis).
  • In Beeld: NRC heeft met In Beeld eens wat anders uitgebracht dan de standaard kranten-app (die ze overigens ook hebben). In Beeld geeft je dagelijks een overzicht van nieuwsfoto’s, zodat je de ontwikkelingen in de wereld eens op een andere manier ziet. Downloaden: NRC In Beeld (gratis).
  • Bright Screenzine: Een van de weinige magazines die speciaal voor de iPad is gemaakt, met nieuwe content en een geheel nieuwe opmaak. Helaas is het voorlopig bij één editie gebleven. Downloaden: Bright Screenzine (€3,99).

Deze en andere apps en initiatieven heb ik besproken tijdens mijn presentatie op InCTspiratie, een congres van uitgevers dat op 16 november plaatsvond.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Reacties: 3 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.