iPhone-apps kunnen voortaan €92,99 of €127,99 kosten

Apps in de App Store kunnen voortaan verkocht worden voor €92,99 of €127,99. Dit blijkt uit een e-mail die iTunes Connect verstuurde naar verschillende ontwikkelaars. De prijzen laten ontwikkelaars met meer precisie een prijs kiezen.
Bastiaan Vroegop -

App StoreOntwikkelaars kunnen vanaf nu nieuwe bedragen vragen voor die ene, hele bijzondere app: Apple heeft in een e-mail aan iTunes Connect-gebruikers laten weten dat ontwikkelaars voortaan ook €92,99 of €127,99 als prijs in de App Store kunnen instellen. Nadat Apple zijn dertig procent heeft geëist, verdienen ontwikkelaars €56,60 of €77,91 per verkoop. De nieuwe prijzen laten ontwikkelaars met nog meer precisie kiezen wat een app precies moet kosten.


Wil je meer dan 100 euro voor je app vragen, dan kun je kiezen uit een aantal prijzen waarbij de prijs met 10 euro verschilt. De twee nieuwe prijsklassen zitten tussen de oude prijzen in.

De meeste apps in de App Store zullen waarschijnlijk geen gebruik maken van de nieuwe prijzen. Je betaalt voor een app immers hooguit een paar euro, met als absoluut minimumbedrag 79 eurocent. Een aantal apps voor het bedrijfsleven kosten echter wel tientallen of soms honderden euro’s en zullen mogelijk ook van deze nieuwe bedragen gebruik maken.

Prijzen App Store

(Bedankt, @paul_van_dijk)

App Store

Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

App Store logo.

Reacties: 19 reacties

  1. 30% pure winst per lead… het blijft veel.

  2. @Seabass: Het is wel een aardig bedrag inderdaad. Maar hoe weet jij dat dit pure winst is? Ik heb sterk het gevoel dat Apple redelijk apps aan het ontleden is voordat deze in de App store komen. Jij denkt dat dit geen geld kost?

  3. @Seabass: Daarvan gaat iig meer dan de helft naar creditcard maatschappijen, dus nee, niet echt pure winst voor Apple 😉

  4. @Seabass: Dat 30% naar Apple gaat is onzin, creditcard maatschappijen en geld transfers kosten ook geld.. Ik denk dat maar 10% naar Apple gaat uiteindelijk

  5. Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat creditcardmaatschappijen maar wat graag zaken doen met Apple en dat daar ook speciale tarieven voor zijn afgesproken. Dus zal wel meevallen de afdracht die Apple moet doen… 😉

  6. De meeste kosten zitten in het hosten van al die apps en aanbieden van de bandbreedte. Het is niet goedkoop dezelfde iTunes store over de hele wereld met redelijke snelheid aan te bieden.

    Apple zegt tot nu toe dat ze op de store een kleine winst maken die direct weer in de store wordt gestoken.

  7. Origineel geplaatst door Seabass
    30% pure winst per lead… het blijft veel.

    Vergeet niet dat de creditcardmaatschappijen ook nog hun deel daarvan moeten krijgen. Of is dat al gezegd..

  8. Creditcard transactiekosten liggen rond de 1,25%
    En je kunt er op rekenen dat Apple eerder lagere dan hogere transactiekosten betaald. Blijft er dus nog steeds minimaal 28,75% over.

  9. Goeie methode voor Apple om nog meer geld te verdienen onder het mom van ontwikkelaars helpen.

  10. Origineel geplaatst door rick
    @Seabass: Daarvan gaat iig meer dan de helft naar creditcard maatschappijen, dus nee, niet echt pure winst voor Apple

    Meer dan de helft? Dat lijkt me sterk, je creditcard maatschappij vraagt echt geen 15% over een betaling hoor. Dat zit eerder richting de 2% voor normale betalingen of minder voor groot gebruikers (Zoals apple)

    Origineel geplaatst door Seabass
    30% pure winst per lead… het blijft veel.

    Ja want Server huur, betalings afhandeling, marketing, research and development, enz enz zijn natuurlijk gratis :S

  11. Ach ja, mijn limiet lag heel lang op .79c maar heb nu toch maar eens het dubbele uitgegeven aan Swordigo en dat blijkt een dikke aanrader!

  12. Ter vergelijking: Microsoft gaat ook 30% rekenen naar alle waarschijnlijkheid (met een regeling dat na 100.000 verkochte apps de developper 75% ipv 70% krijgt).

    Grotendeels is dit winst, maar bedenk ook dat het runnen van de iTunes store ook meer als $300.000 per dag kost (Bron)

    Als je het dan over content hebt (die ze ook aanbieden): CD winkels en boekenwinkels pakken ook makkelijk 30% winst op die producten. Amazon zal het ook niet doen voor minder als 20%. Alleen Apple bedient een doelgroep die gewoon velen malen groter is.

  13. Ik weet niet hoor wat jullie zeggen maar van die honder procent gaat er direct 30 naar apple. en een ander deel naar de maker. de rest gaat allemaal naar overige bedrijven en de kosten.

  14. Origineel geplaatst door Donstil
    Ja want Server huur, betalings afhandeling, marketing, research and development, enz enz zijn natuurlijk gratis :S

    Hier lijkt het net alsof je die 30% ziet als de enige inkomstenbron voor Apple .. Er zijn meer zaken hoor, zoals de verkoop van producten. Wat denk je dat een MacBook van 1700 euro bijvoorbeeld kost om te produceren? Niet meer dan de helft ;).

  15. Wat denk je dat jou auto/tv of scootmobiel echt kost voor een fabrikant ?

  16. Origineel geplaatst door Seabass
    30% pure winst per lead… het blijft veel.

    App Store, iTunes Store en Mac App Store draaien geen winst. De inkomsten en de kosten om het geheel – inclusief serveronderhoud en transactiekosten – draaiende te houden zijn gelijk.

  17. Dan kopen wij geen apps meer zo simpel

  18. Wie gaat er nou meer dan 100 euro neerleggen voor een app ?.