De naam van 80 Days verklapt de inspiratiebron voor de game gelijk: dit is een spel losjes gebaseerd op De reis om de wereld in tachtig dagen, een avonturenboek dat in 1873 voor het eerst werd uitgegeven. In het boek volg je een razendsnelle reis rond de aardbol, en dat is ook precies wat je in deze iOS-game doet: in 80 Days pak je de koffers, kies je de beste route en hoop je op tijd een rondje om de wereld te maken.
80 Days klinkt misschien als een hectisch renspel waarin je zo snel mogelijk van punt A naar punt B reist, maar niks is minder waar. Deze game speel je juist door goed na te denken over je keuzes. Dat begint gelijk al: aan de start van de game pak je een koffer in, maar wat hier in zit kan van fundamenteel belang zijn. Neem je dat pak speelkaarten mee zodat je het ijs kunt breken in een ongemakkelijke reissituatie? Of pak je een matrozenmuts in, zodat je misschien ergens aan boord kunt sluipen?
Zodra je koffer is gepakt, is het aan jou om te bepalen welke kant je op reist. Je neemt de trein van Londen naar Parijs, waarna je zelf mag bepalen welke richting je vervolgens opgaat. Er is maar één voorwaarde: je moet je rondreis binnen 80 dagen binnen het spel af hebben. Iedere rit neemt een paar van deze dagen in beslag. Tijdens je rit van de ene wereldstad naar de ander gebeurt er echter een hoop. Op het scherm verschijnen uitgebreide teksten over de gebeurtenissen, waarbij je ook eigen keuzes mag maken. 80 Days is hierdoor een interactief avonturenboek, wat je tijdens het lezen ook mag beïnvloeden.
Dieper
Hoewel 80 Days alle elementen heeft van een interactief avonturenboek, voelt het wat oneerlijk om de game daarmee te vergelijken. Dit is namelijk meer dan enkel een stuk tekst met een paar keuzemomenten. De voorwerpen die je meedraagt zijn van essentieel belang, en je kunt in steden zelfs handelen of op zoek gaan naar totaal andere avonturen. 80 Days gaat ontzettend veel dieper dan een papieren boek ooit kan gaan – en biedt daarmee de ruimte voor meerdere speelstrategieën.
Geïnspireerd
De inspiratiebron van 80 Days is duidelijk, maar de game is geen nauwe overzetting van het boek. Dat kan uiteraard ook niet: in het boek wordt slechts één specifieke reis beleefd, terwijl je in de game zelf je route mag bepalen. Daarnaast bevat de spelwereld wat steampunk-elementen. De game vindt plaats in een versie van 1872 gevuld met robotkamelen en andere gadgets.
Pluspunten
- Iedere reis is anders.
- De lol van een avonturenboek.
Minpunten
- Niet weggelegd voor gamers die twee minuten willen spelen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties