9292 geeft cijfers over iPhone-gebruik

9292 heeft cijfers over het gebruik van de mobiele iPhone- en Android-apps verzameld. Daaruit blijkt dat de iPhone 4 populair is met T-Mobile-netwerk en iOS 4.1.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

vertrektijden9292 heeft een aantal cijfers bekendgemaakt over het gebruik van de mobiele apps en de mobiele website. Daaruit blijkt dat de iPhone-applicatie maar liefst 195.000 keer is gedownload, veel meer dan de 46.000 downloads van de Android-versie (die overigens ook veel later op de markt kwam). Het aantal downloads staat trouwens niet gelijk aan het aantal gebruikers, want daarvan zijn er volgens de statistieken 31.000 uniek. Bij het aantal downloads moet je dus ook meetellen dat mensen de app op meerdere apparaten hebben geïnstalleerd en bij updates steeds een nieuwe versie hebben opgehaald.


Wat die nieuwe versies betreft: er zijn nog veel mensen die een oude versie van de app gebruiken. Dit komt deels omdat er vroeger voor de app moest worden betaald en sommige mensen een illegale versie installeerden. Die groep wordt nu moeilijk bereikt, omdat het standaard update-mechanisme van Apple niet werkt bij deze jailbreak-gebruikers. De groep met een oude versie heeft blijkbaar ook weinig behoefte om te upgraden. In september 2010 waren er 13.014 sessies met build 2.0 en maar 591 sessies met build 3.0. Mensen die eenmaal naar 3.x zijn overgestapt upgraden wel massaal naar de laatste versie. met de huidige build 3.1.1 die momenteel in iTunes staat zijn maar liefst 773.063 sessies gemeten.

Ook ontdekte 9292 dat de meeste mensen iOS 4.1 (43%) hebben geïnstalleerd. Het meest populaire toestel is de iPhone 4 (50%), gevolgd door de iPhone 3GS (35%). De overige toestellen zoals de iPod touch komen niet boven de 10%. Wat de internetverbinding betreft zitten de meeste mensen op T-Mobile (64%) of op Wi-Fi (23%). De overige operators komen niet boven de 10%.

9292 verzamelde ook soortgelijke cijfers over de Android-markt. Daar blijkt Vodafone (61%) de populairste operator en is de HTC Desire (41%) het meestgebruikte toestel. Er is bovendien een mobiele website mobiel.9292ov.nl. Die wordt vooral door Blackberry-gebruikers bezocht: de top 4 bestaat uit toestellen van RIM. Op nummer 5 staat de iPhone.

Meer informatie is te vinden in de blogposting Insights cijfers 9292 Mobiel september 2010

Informatie

Laatst bijgewerkt
16 oktober 2010 om 15:28
Onderwerpen
,
Categorie
Reizen

Reacties: 13 reacties

  1. Jammer dat wij Belgen geen updates meer krijgen van onze Trein app, allemaal dankzij de kortzichtige mannen bij de NMBS….

  2. veel dan de 46.000
    veel meer dan de 46.000

    Vind zelf de app erg slecht werken en ook de mobiele pagina niet goed.
    Normale website is: adres, huisnummer, stad
    mobiele website is: stad, adres, huisnummer

    verwarrend soms.

  3. Ik vindt de NS reisplannen veel beter als deze App.
    Heb hem ook geinstalleerd maar gebruik hem eigenlijk nooit.

    Dat cijfer zie ik hier niet staan.

    Ik denk zelf dat meer mensen de NS reisplanner gebruiken omdat dat veel sneller werkt. Tevens 9292 ondersteund geen bushaltes, teminste, ik kan ze niet selecteren!

  4. Origineel geplaatst door Stefan
    Ik vindt de NS reisplannen veel beter als deze App.
    Heb hem ook geinstalleerd maar gebruik hem eigenlijk nooit.Dat cijfer zie ik hier niet staan.Ik denk zelf dat meer mensen de NS reisplanner gebruiken omdat dat veel sneller werkt. Tevens 9292 ondersteund geen bushaltes, teminste, ik kan ze niet selecteren!

    Ik kan bevestigen dat het aantal unieke gebruikers bij de NS reisplanner aanzienlijk hoger is. Exacte getallen mag ik niet geven (ik heb wel dagelijks inzicht in de exacte aantallen)

  5. 9292 mag van mij ook wel weer een update krijgen..
    Ik liep pas in amsterdam, stond op een metro-station, en de app zei tegen mij dat ik naar een ander station moest lopen om de metro te pakken. Terwijl de betreffende metro eerst zou stoppen op de plek waar ik stond..
    Daarnaast is het opslaan van routes ook niet echt logisch te noemen.

    Ondanks deze grote minpunten is het wel een app waar ik niet zonder kan!

  6. Origineel geplaatst door Jeroen
    9292 mag van mij ook wel weer een update krijgen..
    Ik liep pas in amsterdam, stond op een metro-station, en de app zei tegen mij dat ik naar een ander station moest lopen om de metro te pakken. Terwijl de betreffende metro eerst zou stoppen op de plek waar ik stond..
    Daarnaast is het opslaan van routes ook niet echt logisch te noemen.Ondanks deze grote minpunten is het wel een app waar ik niet zonder kan!

    Hier ben ik het mee eens. Ik pendel veel in de binnenstad van Maastricht en gebruik de app bijna dagelijks. Er is geen manier om meerdere vaste routes te bewaren, dus moet ik alles weer opnieuw instellen. De locatie-functie is wel handig, alleen kan ik dan niet zien welke haltes de bussen passeren zonder op het informatiebord bij de halte zelf te kijken. Wat ik mij ook zou wensen is een integratie van mijn ov-chipkaartsaldo, en natuurlijk ondersteuning voor het retina-display.

  7. Mee eens, een update voor het Retina display en multitasking mag ook wel komen aangezien de iPhone 4 met 50% het meest populaire toestel is 😉

  8. 9292 vind op internet al niet echt lekker werken, en al helemaal niet op m’n iPhone … Hij doet vaak net niet wat ik wil…

  9. Dat ze zoveel dingen kunnen meten zeg! Je zou er bijna schrik van krijgen.

  10. Origineel geplaatst door Mark
    Dat ze zoveel dingen kunnen meten zeg! Je zou er bijna schrik van krijgen.

    Je verbaast je er met deze gegevens inderdaad niet over dat het soms wat lang duurt voordat de informatie paraat is. Ze moeten eerst een huppelbyte aan informatie naar 9292ov sturen voor je het resultaat kunt verwachten…. Maar al met al ben ik ook erg tevreden met (en afhankelijk van) deze app. NS reisplanner helpt ook niet als je bij een metrostation staat, overigens….

  11. De persoon die deze app heeft ontworpen is sowieso kleurenblind. Ook de “huidige lokatie” is niet nauwkeurig genoeg om te gebruiken.

    Tijd voor een makeover.

  12. He, niks tegen kleurenblinden he! :O

  13. Vanuit 9292 bedankt voor alle reacties. Momenteel zijn we bezig met de 3.2 update voor de iPhone app (medio december 2010). Ook staat er een 4.0 versie ingepland met een redesign van de app in 2011.

    Voor 3.2 staat momenteel genoteerd:

    Bug oplossen in contactpersonen selecteren (privé, zakelijk, etc — nu standaard de eerste in de lijst van adressen)

    Bij onnauwkeurigheid GPS melding geven (al aanwezig geweest in V2)

    Melding maken bij slecht tot geen netwerkdekking

    Locaties eigen naam kunnen toekennen

    Meldingen scherm aanpassen (standaard 10) en functie toevoegen dat het scherm beter doorzoekbaar wordt.

    Regioliner en metro lijnnummers tonen/toevoegen

    Gebruikmaken van opslaan in Agenda.

    Bij opvragen kaartmateriaal in reisadvies (vertrek, tussenstop, eindlocatie) POI’s OV-fiets tonen

    Lijst met treinstations kunnen sorteren op ‘abc…’ en gps-locatie.

    9292 Pro iPhone app o.a. een hi-res (Retina) icon geven Dit ivm het nieuwe scherm van de iPhone 4 + overige visuals welke verbeterd kunnen worden

    Inlog aanpassen twitter.

    Oplossen foutmelding ‘faild to connect’

    Via instellingen zorgen dat de gebruiker van het tabblad Locaties de opstartpagina kan maken zodat hij/zij sneller de tijden op kan vragen.

    Fast-app-switching

    Koppeling reisadvies en vertrektijden per halte

    Mocht je voor de 4.0 versie nog speciale wensen hebben, laat ze weten via 9292ovpro [at] xwits.nl 😉