ADAM-app gaat files rond Amsterdam bestrijden
Volgende week start in Amsterdam een grootschalige proef om de doorstroming op het wegennet te verbeteren. Er wordt gebruik gemaakt van de ADAM-app, die al sinds vorige zomer wordt getest en al een paar weken in de App Store verkrijgbaar is. Gaat de ADAM-app iets doen wat bestaande apps zoals RouteRadar en Flitsmeister nog niet voor elkaar kunnen krijgen? Dat gaan we volgende week zien, als 10.000 mensen met de app gaan rondrijden. Maar als iCulture-lezer hoef je natuurlijk niet te wachten: je kunt nu al de app installeren en ermee gaan rijden – zoals wij hebben gedaan.
Rechtstreeks van de verkeerscentrale
ADAM is een initiatief van vijf partijen: Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, de Verkeersinformatiedienst (VID) en Arcadis. Het bijzondere van de app is dat deze direct in verbinding staat met de verkeerscentrale. Daardoor krijg je bij een ongeval of verkeershinder meteen een melding via de app en instructies hoe je om de opstopping heen kunt rijden via een alternatieve route. Het werkt ook de andere kant op: als gebruiker kun je zelf opstoppingen doorgeven via de app.
Bonus: gratis autohouder
Als je de app installeert, geef je je naam en woonadres op. Je kunt daarbij meteen aangeven dat je een gratis autohouder wilt ontvangen. Ook geef je al dan niet toestemming om te worden gebeld door de verkeerscentrale, als je een melding van een opstopping hebt gedaan. De verkeerscentrale kan op die manier nadere informatie opvragen.
De app werkt als volgt: je tikt op de link Voeg toe, rechtsboven op het scherm. Je vult vervolgens vertrekpunt, bestemming en eventueel een via-locatie in. De app rekent uit hoe laat je aankomt en geeft de eventuele vertraging aan. De app doet dus wel iets denken aan Waze, waarmee je als gebruiker ook de vertraging op de route kunt zien en meteen eventueel opstoppingen kunt doorgeven. Helaas is ADAm nog niet geoptimaliseerd voor de iPhone 6.
https://www.youtube.com/watch?v=EYLAN7tpUBc
Live meekijken op de weg
Via de menu-optie Verkeerscamera’s kun je het actuele wegbeeld in de randstad bekijken op verschillende locaties. Wil je zelf een melding doen, dan kun je een ‘voicetweet’ sturen. Wij schakelden die optie in, maar om een melding te kunnen doen moet je wel eerst de route starten. De app toont daarbij geen navigatiekaartje, dus op dat punt schiet de app wat tekort ten opzichte van Waze. Dat maakt het gebruik van ADAM ook meteen wat moeizamer: waarom zou je deze app opstarten en je reisplannen invoeren, als je met dezelfde moeite een app opstart die veel meer functionaliteit biedt? Bovendien is de app alleen gericht op Amsterdam. Als je in de auto stapt, is dat meestal omdat je op een bestemming verderop moet zijn.
Conclusie ADAM-app review
ADAM is een aardig initiatief, maar we vragen ons af waarom de makers zich niet hebben aangesloten bij functionaliteit van bestaande apps. Nu moet je een aparte app installeren, die alleen rondom Amsterdam van belang is. Het invoeren van je reis zul je vooraf moeten doen, want de interface van ADAM is te onhandig om tijdens het rijden te doen. De makers van de app hadden dus ook wel eens naar de leerervaringen van bekende navigatie-apps kunnen kijken: zij onderzoeken al jarenlang hoe ze het invoeren van een bestemming zo makkelijk mogelijk kunnen maken. Vorig jaar startten de initiatiefnemers van deze app al met een proef en nu is er opnieuw een proef. Je zou denken dat zoveel testen en zoveel betrokken partijen wel een app zou opleveren, waar je blij van wordt om te gebruiken. Echt slecht is de app niet, maar uiteindelijk ben je als gebruiker gemotiveerder om een andere app te gebruiken – eentje met meer opties (ook flitspalen en route-instructies) of met makkelijker bediening.
Update: Naast deze ADAM-app is er ook een Superroute-app, met vrijwel dezelfde initiatiefnemers en ook een ‘unieke’ praktijkproef. Deze wordt uitgevoerd door ARS Traffic & Transport Technology en TNO, in opdracht van de overheid.
Pluspunten
- Rechtstreekse info van de verkeerscentrale, daardoor sneller op de hoogte
- App geeft meteen schatting van vertraging op de route
Minpunten
- Niet geoptimaliseerd voor iPhone 6
- Routes invoeren is omslachtig
- Was het niet slimmer geweest om aan te sluiten op bestaande apps?
- App waarschuwt (uiteraard) niet voor flitspalen en controles, andere verkeersapps wel
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 9 reacties