Er zijn 6,9 miljard mensen op aarde dus het aantal van 140 miljoen is nog bescheiden. Maar toch zijn er weinig games die zoveel succes hebben gehad als Angry Birds. De game staat op elk platform standaard in de top 5 van bestverkochte en bestverdienende apps. Als mensen de gewone Angry Birds al hebben kunnen ze op de iPad Angry Birds HD erbij kopen en tussendoor brengt Angry Birds Seasons nog wat extra vermaak met levels die aan kerst of pasen zijn gewijd.
Het succes van Angry Birds is wellicht te danken aan de verslavende eigenschappen ervan, het feit dat je snel een spelletje kunt doen en de updates met nieuwe levels. Blijkbaar heeft Angry Birds precies de juiste eigenschappen om de massamarkt aan te spreken. Elke iPhone-bezitter kent het spel of kent iemand die eraan verslaafd is.
Natuurlijk is ook deze game niet zomaar uit het niets ontstaan. Het is niet moeilijk om te zien dat Angry Birds misschien wel is afgeleid van de Flash-game Crush The Castle, waar je hieronder een filmpje van ziet. Eind 2009 kwam Angry Birds op de markt en stootte de toenmalige casual game-favoriet Flight Control van de eerste plaats. Met 140 miljoen downloads is Angry Birds nu in pure aantallen groter dan het platform waarop het allemaal is begonnen: de iPhone. Er zijn meer Angry Birds-games geïnstalleerd dan er iPhones op de wereld zijn. Er is ondertussen merchandise, er wordt gesproken over nieuwe apps, een tv-serie en de overstap naar andere platformen zoals spelconsoles voor thuis.
Momenteel telt de game 890.000 downloads per dag en ontwikkelaar Rovio Mobile is van plan om alleen dit jaar Angry Birds 100 miljoen keer te verkopen. Afgelopen maart stond de teller in totaal op 100 miljoen downloads. Oprichter Peter Vesterbacka zei in een interview met Macworld:
We are now in the top three for the most copied brand in China. We are up there with Disney and Hello Kitty.
Downloaden:
- Angry Birds (€0,79)
- Angry Birds Rio (€0,79)
- Angry Birds Seasons (€0,79)
Andere platformen:
- Angry Birds HD voor iPad (€2,39)
- Angry Birds Rio HD voor iPad (€2,39)
- Angry Birds voor Mac (€3,99)
- Angry Birds Rio for Mac (€3,99)
Hieronder nog een filmpje van Crush The Castle, waar Angry Birds waarschijnlijk van is afgekeken:
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Ik heb alle versies van angry birds op mn ipod touch.
Wilde ik het op mn zus android downloaden hapert tie als een gek en het zag er niet uit. Apple ftw!
Wat voor toegevoegde waarde heeft dat filmpje onderaan? Ook Crush the Castle heeft afgekeken.
^je hebt gelijk
ik heb ook alle angry birds versies op me ipod touch gekocht, doe ik het op me htc wildfire zijn alle versies ******* sloom!
Wat heeft apple hiermee te maken dan ? dat ligt toch gewoon aan android ?
Ik heb het spel op mijn iPod Touch en op mijn HTC Désiré maar heb nergens last van, maar het probleem dat hij hapert komt doordat niet iedere Android een goede processor heeft.
Wow Angry Birds lijkt enorm op dat spel!
Ik vind het wel heel frappant om te lezen dat een spel als Angry Birds zo slecht loopt op een Android device. Als je sommige Android fanboys moet geloven is Android iOS al ver voorbij gestreefd. Maar blijkbaar dus niet op alle gebieden. 😉
Ja idd en ze waren zelfs later! Er is al veel langer een versie van crush the castle op de iphone beschikbaar. Vuile na-apers^^
Volgens mij kloppen de prijzen niet voor de iPad?
Angry Birds HD € 3,99
Angry Birds Seasons HD € 1,59
Maar als ze zoveel al verkocht hebben wordt het dan niet eens tijd om deze App eens gratis weg te geven ;)?
Ik speelde ergens begin 2009 voor het eerst Crush The Castle op internet, toen kwam daarna de iphone versie uit, die heb ik ook uitgespeeld… En toen vervolgens Angry Birds uitkwam zag ik gelijk de gelijkenis en hoopte ik eigenlijk dat er een rechtzaak zou komen, gewoon omdat ik na-apen zwak vind… Maar die kwam er niet…
Inmiddels heb ik ook Angry Birds op mn iphone staan, prima spel 🙂
stel dat ze allemaal aan €0,79 verkocht worden, hebben ze 77 Miljoen (-30% voor apple al bijgerekend) inkomsten gehad. En dat ik ruim 1 jaar bestaan van de app!
Ruim 23 miljoen voor Apple dus. En nou las ik ergens dat de app store Apple nauwelijks wat oplevert. 🙂
Ik denk dat de makers van Crush the Castle een retourtje Finland hebben geboekt, een fijn gesprekje hebben gehad bij Rovio over het niet gaan voeren van een rechtzaak en inmiddels lekker op Waikiki Beach aan een cocktail liggen te lurken.
Dat Angry Birds verslavend is kan ik niet ontkennen, maar veel levels hebben echt een slecht design qua gameplay. Dat het zo ontzettend populair is is ook mede door het erg kleine aanbod écht goede games op de iphone. Heel verdiend vind ik het succes niet. In eerste instantie bieden ze zeker kwaliteit, mooi ontwerp, leuke intro-filmpjes. Maar de totale uitmelkerij waar ze mee bezig zijn getuigd niet van veel creativiteit. Ik snap dat er geld ligt, maar ook kwaliteit kan ondergesneeuwd raken door kwantiteit.
(Cut the rope vind ik geweldig, origineel en perfect ontworpen voor de iPhone besturing, zo zouden er meer moeten zijn.)
Het is ook zo dat Android geen GPU versnelling heeft waardoor de CPU alles moet doen. Gamen op Android is daarom nog steeds op grote afstand van IOS. Sinds 3.0 is er GPU ondersteuning maar deze is alleen nog voor tablets.
@Dycell – Android heeft wel GPU-ondersteuning. Spellen worden gewoon op de GPU gedraaid. Het enige dat in Androidversies lager dan Honeycomb niet op de GPU wordt gedaan zijn delen van de GUI.
@Gonny van der Zwaag: Alsjeblieft
@Gonny van der Zwaag: Crush the Castle is inderdaad geïnspireerd op een ander spel, Castle Clout genaamd. Zie op deze pagina
Ik was de eerste eigenaar van de domeinnaam CastleClout.com. De designer van Castle Clout heeft hem na een dik half jaar overgekocht van mij. Ik vind het dus persoonlijk zeer jammer dat Liam Bowmer niet met al die miljoenen gaan lopen is. Zou hij in dat geval de domeinnaam ook overgekocht hebben (voor wat meer $$$) of zou ik een claim ontvangen hebben? 🙂
Die opmerking heeft alleen zin als je zegt, van welke games het afgekeken is.