App-gebruikers zijn meest loyaal aan weerapps
Onderzoeksbureau Flurry heeft onderzocht welke apps iOS-bezitters zoal gebruiken. Ze keken naar een reeks apps die meer dan 1,7 miljard maal per week gebruik worden en ontdekten een paar interessante trends. Zo blijken nieuws- en communicatie-apps het meest te worden gebruikt. Mensen starten deze apps vaak op en blijven een bepaalde app trouw. Er zijn echter apps waar de loyaliteit nog hoger ligt, namelijk weerapps, naslagwerken en apps om sportuitslagen te raadplegen. Deze apps worden wat minder vaak opgestart, maar ze worden zelden ingeruild voor een alternatief. Flurry maakte een schema waaruit de frequentie van gebruik en de loyaliteit valt af t lezen. Het schema is nuttig voor ontwikkelaars die twijfelen of ze een app op een bepaald gebied zullen maken.
Zit je er bijvoorbeeld over te denken om een muziekapp, een medische app of een foto- en video-app te maken, dan moet je er rekening mee houden dat mensen dergelijke apps snel inwisselen als er iets beters voorbij komt. Flurry voert al een aantal jaren soortgelijke analyses uit en publiceert de uitkomsten in het rapport ‘Mobile Apps: Money, Models, and Loyalty’. Daarbij splitsen ze categorieën uit de App Store soms nog wat verder op. In plaats van alleen games kijkt Flurry ook naar sociale games, single player games en dergelijke. Maak je bijvoorbeeld een app in de categorie Eten & Drinken, dan kun je er vanuit gaan dat de app gemiddeld tweemaal per week wordt opgestart en dat de app na 90 dagen nog door 40% van de downloaders wordt gebruikt. Muziek- en datingapps zijn twee voorbeelden van appcategorieën waar mensen zeer snel op zijn uitgekeken. Winkel- en personalisatie-apps zijn vaak eenmalige apps: mensen installeren een app van een winkelcentrum, gebruiken het eenmalig en gooien het daarna weg. Een wallpaper-app blader je één of twee keer door en als je een interessante wallpaper hebt gevonden, heb je de app niet meer nodig. Beter ben je af met een app om reizen te boeken: die worden maar weinig gebruikt, maar de app blijft op de smartphone staan voor een later moment, als iemand weer een hotelkamer of vliegticket nodig heeft.
Flurry denkt dat de loyaliteit voor apps de afgelopen jaren is toegenomen. In 2009 was dat nog 25 procent en nu is het rond de 35 procent. Wel zijn mensen minder vaak een app gaan gebruiken: gemiddeld 6,7 keer per week naar 3,7 keer per week. Volgens Flurry heeft het te maken met een betere kwaliteit van de apps, waardoor appmakers de interesse van consumenten langer vasthouden.
Meer info: Flurry-blog
Deze lijsten zijn gebaseerd op afgelopen week. Een aantal van de toen gratis apps heeft inmiddels weer een prijskaartje.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 3 reacties