Het derde kwartaal van het jaar zit erop. De derde drie maanden of dertien weken van 2012 zijn alweer achter de rug. Dat betekent dat we in onze vaste rubriek de iOS game-update dit jaar in totaal al 38 keer (er was één vakantieweek) de kans hebben gehad om het leukste spel van de week tot de Game van de Week uit te roepen. Dat hebben we gedaan. En daarom presenteren we hier: het derde deel van de beste iPhone-games van 2012. Twaalf games, uitgekomen van juli tot en met september, die we van harte aanbevelen.
Week 27: Kingdom Rush
We dachten dat het niet meer mogelijk was; een tower-defense game zo goed dat we weer een tower-defense game bleven spelen. Het genre waarin je een vijandelijke invasie van je af moet slaan door torens aan de weg te zetten is al zo vaak gedaan, in zo veel verschillende uitvoeringen en met zo veel unieke toefjes waardoor een spel weer nèt iets anders was, dat het onmogelijk leek een game uit te brengen die ons voor zich won. Maar Kingdom Rush is dat spel, voorzien van een lekker en luchtig Middel-Eeuws thema met ridders en draken, maar geen over-de-top schermvullende monsters en aanvalseffecten. In het spel zijn er vaak meerdere paden die je in de gaten moet houden en daar zit de truc. Niet alleen in de torens met verschillende verdedigingseigenschappen natuurlijk, maar ook met de manschappen bij een toren die je net even iets anders – maar cruciaal – kan positioneren. Of een vuurregen die je voorhanden hebt die immer maar een gedeelte van de vijanden raakt. Je weegt tijdens het spelen constant af hoe je je krachten en geld gaat inzetten om het gevaar de kop in te drukken. Na een uitputtingsslag komt de volgende afweging: op welke vlakken versterk je je specialiteiten? Als later in het spel de grotere vijanden je paden bewandelen, wordt het op zowel Easy als Normal hoe dan ook zweten geblazen. Kingdom Rush doet misschien niks nieuws: het doet wel alles goed.
Downloaden: Kingdom Rush (€0,79)
Week 28: Amazing Alex
Heeft Rovio, de ontwikkelaar van het niet te temmen populaire Angry Birds, nou echt een spelletje uitgebracht waarin je gewoon een paar objecten moet neerzetten om wat sterretjes te pakken als in elke Cut the Rope-achtige? Ja ho, wacht eens even, je moet wel even de eerste paar levels van Amazing Alex doorbijten! Dan ontpopt dit spelletje over het blonde jongetje Alex en zijn slaapkamerexperimenten zich pas. Amazing Alex is geen actiespelletje waarin timing en puzzelen gecombineerd worden. Het is niet de volgende Cut the Rope. Het is een regelrechte breinbreker met, in potentie, oneindig veel levels. Behalve de enorme dosis die je van de makers meekrijgt, kan je namelijk vanuit de game een website opstarten waarop je met één druk de volgende puzzel van een gebruiker binnenhaalt. En ja, als je ver genoeg komt in het spel, kan je ook zelf aan de slag en puzzels toevoegen. Als ze maar bestaan uit de standaardingrediënten van Alex, zoals ballonnen, ballen, plankjes, autootjes, koorden, dozen en alles wat je je maar kan tegenkomen op een zolderkamer. Het is ongelooflijk hoeveel levels, puzzels en inspiratie de makers weten te putten uit een voorraad objecten waarmee je op een of andere manier er elke keer voor moet zorgen dat je er drie sterren mee scoort. Amazing Alex: het zit eigenlijk al in de titel.
Downloaden: Amazing Alex (€0,79)
Week 29: Walking Dead: The Game
Walking Dead: The Game is geen op zichzelf staand spel, maar het eerste deel uit een vijfluik. Het verscheen eerder al op de pc, Xbox 360 en PlayStation 3 en is daar bijzonder goed ontvangen. Op de iPhone kan je de volgende vier delen in de app zelf kopen voor 11,99 euro in totaal. En dat is het beste gamenieuwtje dat we in tijden hebben ervaren. Als de rest van het spellenreeks net zo goed is als het nu te downloaden eerste deel van Walking Dead, mag je in je handen wrijven. Het spel, dat gebaseerd is op het gelijknamige stripverhaal dat momenteel ook furore maakt als televisieserie, plaatst je in de schoenen van een man die koste wat het kost probeert te overleven tegen de heersende zombieplaag. Daarvoor sluipt hij in het begin van het avontuur een huis binnen en komt hij daar in aanraking met een meisje, waarna het verhaal zich ontvouwt en je meteen al op je hoede moet zijn voor wat je zegt. De in dit genre gespecialiseerde ontwikkelaar Telltale Games belooft namelijk dat je keuzes in de – vaak onder tijdsdruk staande gesprekken – van grote invloed zijn op het vervolg van het verhaal. We kunnen niet wachten om te zien hoe onze beslissingen uitpakken in de volgende delen. Telltale heeft zichzelf met Walking Dead: The Game overtroffen en heeft een vloeiende optelsom van ontdekken, puzzelen, krachtige dialogen en zenuwslopende actie neergezet.
Downloaden: Walking Dead: The Game (€3,99, universele app)
Week 30: Happy Street
Het is een knieval als je jezelf als serieuze gamer ziet: in de introductie van Happy Street is het moeilijk om een ‘aaaaw’ te onderdrukken zodra je een lachend vosje langs een lachende maan ziet landen. Het is de aftrap van een ervaring die je beter als bezigheidstherapie kan zien, dan als game. In Happy Street bouw je een dorp op aan de hand van nieuwe winkels en woningen. Daar komen dieren op af en aan de hand van hun specialiteiten en geld, krijg je nieuwe mogelijkheden je dorp en ondernemingen verder uit te breiden. Hoewel… Happy Street zet de vaart er niet echt achter. Er zullen regelmatig momenten zijn dat je het gevoel hebt dat je niks in het spel te doen hebt. Dat je slechts even langskomt om je bewoners en gasten te zien, wat ballonnen te laten knappen, springende mannetjes aan te wijzen en wat winkels bevoorraadt net zolang totdat je wel weer iets nieuws voorgeschoteld krijgt. Toch is dat niet erg. Happy Street geeft je de mogelijkheden vrienden van Game Center toe te voegen en te bezoeken voor wederzijdse voordelen, en daarnaast charmeert het met een ongeremde aaibaarheid. Het is de ongekende persoonlijkheid van het spel die je verder en verder laat spelen. Happy Street is even heerlijk helemaal niks doen.
Downloaden: Happy Street (gratis)
Week 31: Pitfall
Het is al meteen duidelijk als je Pitfall ook maar even speelt: uitgever Activision heeft voor zijn spelidee even flink geshopt bij Temple Run. Je moet namelijk op precies dezelfde manier zo lang mogelijk door een 3D-omgeving rennen, terwijl je obstakels ontwijkt. Toch twijfelden we er niet aan om het spel als de Game van de Week te bestempelen. Dat is niet alleen te danken aan de fijne afwerking, waardoor bijvoorbeeld de camera om je heenzwiept om sommige segmenten bijna filmisch aan te doen voelen, maar door het fantastische gevoel van voortgang in het spel. Iedere keer wanneer je 2000 meter hebt gerend bereik je een checkpoint, vanaf waar je een volgende keer opnieuw kunt beginnen voor de prijs van één zeldzame gouden speelmunt. Omdat Activision er van uit kan gaan dat je vaker vanaf een later punt kan beginnen, heeft de ontwikkelaar de levels zo ingericht dat je iedere 2000 meter weer andere omgevingen tegenkomt. Hierdoor voelt het eindeloze gesjok over het tropische eiland aan als een ontdekkingsreis, waarbij je alles van je omgeving te zien krijgt. Een fraai visueel stijltje dat er vooral in beweging fantastisch uitziet maakt van Pitfall het aantrekkelijke familielid van Temple Run.
Downloaden: Pitfall (€0,79)
Week 32: Horn
Het is onmogelijk om het nieuwe actie-avonturenspel Horn los te zien van Infinity Blade, het iPhone-vlaggenschip onder de games waarmee je zwaardvecht met veegbewegingen. Horn heeft een soortgelijk gevechtssysteem en dat is voor veel mensen een aanleiding om te roepen dat Horn geen volwaardige actiegame is voor de iPhone. Het is wel even wennen: waar je een game met alle loopruimte en vrijheid verwacht, blijkt Horn een spel waarin je van plek verwisselt door op de ondergrond te tikken. Het geeft het spel meteen een erg andere flow dan je misschien verwacht – maar het past perfect. Horn neemt je mee in een aanvankelijk lineaire spelervaring die steeds iets verder uitdijt. Het begint met het op paadjes achtervolgen van enkele overtuigend karakteristieke vijanden, maar schenkt je verder in het spel nieuwe gaves en ruimte met steeds meer ruimte voor eigen denkwerk. Je krijgt voorwerpen die je naar nieuwe gebieden brengen, hoorns krijgen een rol en ondertussen wordt de verhaalvertelling steeds rijker. Ja, het vechten lijkt op Infinity Blade, maar omdat je actief om de tegenstander heen beweegt, heeft het ook wel wat van de laatste Zelda’s, zoals de kleuren op hun beurt bij vlagen doen denken aan ICO. Horn ziet er prachtig uit, neemt je bij de hand en laat je niet meer los. Meer actie-avontuur krijg je niet op de iPhone.
Downloaden: Horn (€5,49, universele app)
Week 33: Lost Cities
Tot nu toe waren de bordspellen van de geroemde spellenbedenker Reiner Knizia hooguit aardig gevisualiseerd op de telefoon. Daardoor waren ze, zeg maar, niet erg aantrekkelijk om te kopen en te spelen. Maar… Lost Cities is in elkaar gezet door The Coding Monkeys. Dat zijn de mensen achter de iPhone-versie van Carcassonne en dat zie je overal in terug. Het kaartspel is prachtig afgewerkt, met zelfs een soundtrack bestaande uit we-weten-niet-hoeveel nummers. Wees niet bang dat je het spel niet kent, want Lost Cities is doodsimpel en word je in de eerste pot leuk uitgelegd door een computer-tegenspeelster. Het komt erop neer: je deelt een stapel kaarten met je tegenstander en hebt vijf rijen om de verschillende kleuren aan te leggen. Je tegenstander zit aan de andere kant van de tafel en legt aan zijn eigen kant dezelfde kleuren in dezelfde rijen. Je mag de kaarten van 1 tot en met 10 alleen oplopend neerleggen voordat je een nieuwe kaart trekt en de beurt doorgeeft. Maar nu komt het: als je een kleur opent, krijg je twintig minpunten en die werk je pas weg met de kaartwaardes die je in die rij aanlegt. Terwijl je niet weet welke kaarten van die kleur de tegenstander heeft, of welke er nog op de stapel liggen. Als je laatste kaart is opgepakt, is het spel afgelopen. Dus welke kaart nu? Speel het en je weet het. Er zijn vier computertegenstanders om even snel tegen te spelen, maar via Game Center kan je ook een willekeurige online opponent of vriend uitnodigen – waarna je aan je beurt herinnerd wordt met een pushmelding. Geen in-app aankopen, niet tien potjes spelen om er gevoel bij te krijgen: gewoon spelen en gaan. Net zo onderhoudend als pesten, net zo makkelijk op te pakken als patience. Maar die komen niet in de buurt van de spanning die je in Lost Cities ervaart. Een dijk van een spel.
Downloaden: Lost Cities (€2,99)
Week 34: The World Ends With You
Er is maar één reden dat het superfrisse, originele en tot in de puntjes subliem uitgevoerde puzzelgame Blast-A-Way geen Game van de Week is geworden, en die reden heet The Worlds Ends With You. Er bestond flink wat discussie over The World Ends With You. Dit spelletje is met zijn 14,49 euro namelijk een flink stuk duurder dan vele andere games die voor 79 eurocent in de App Store te vinden zijn. Voor het geld krijg je echter een game die je tientallen uren kan bezighouden. The World Ends With You is een Japans rollenspel dat origineel op de Nintendo DS verscheen in 2008. De iOS-versie heeft onder andere scherpere beelden en een uitgebreidere soundtrack. Het is ook een verdraaid lastig spelletje om te beschrijven: hoewel ‘TWEWY’ alle principes heeft van een rollenspel (rondlopen, knokken en sterker worden), steekt de game uniek in elkaar. Zo vecht je door over je touchscreen te swipen, waarmee je verschillende magische spreuken ontkekent en duik je de straten van Tokio in, in plaats van de gebruikelijke fantasiewereld. Je raakt als hoofdpersoon Neku plotseling verstrikt in een spel waar je niet meer uitkomt, maar naarmate het spel vordert kun je steeds meer kleine dingetjes naar je eigen hand zetten. Zo kun je jouw hoge vechtlevel weer terugdraaien, met als beloning dat monsters meer waardevolle objecten achterlaten, en moet je husselen tussen verschillende spreuken om ze allemaal zo krachtig mogelijk te maken. Er is eigenlijk geen andere RPG die zo uniek in elkaar staakt als The World Ends With You. Je moet het ondervinden.
Downloaden: The World Ends With You (€14,49)
Week 35: Little Masters
Pokémon voor de iPhone. Maar dan zonder het ontdekkingsgedeelte en zonder de licentie van Nintendo of ontwikkelaar Game Freak. In de pixelstijl, in de monstertjes die je kan sparen en trainen en in de manier van vechten om die andere monstertjes in te lijven: dit is het. Pokémon voor de iPhone. Little Masters is niet achter de broek gezeten door een uitgever met winstverwachtingen, maar in alle rust ontwikkeld door Raymond Chan en dat resulteert in een freemium-spelletje dat je te vriend houdt. Je houdt je naast het vechten en trainen van je beestjes bezig met twee dingen: het uitbroeden van eieren totdat er een beestje uit komt, en het wachten totdat je ingeschakelde veldvinders nieuwe gevechten met tegenstanders aandragen om te kunnen trainen. Dat zijn de twee processen die je kan versnellen met in-game koopbare munten, maar wat ons betreft kan het prima zonder. Little Masters is heerlijk om even op te pakken en even wat gevechten aan te gaan met jouw vijf geselecteerde beestjes tegen de anderen. Dat wordt pas echt leuk als je het tegen beestjes hoger dan jouw level opneemt. Dan wordt het een steekspel van welke ‘Pokémon’ je inzet en welke aanvallen laat uitvoeren. Water haalt uit naar vuur, maar gaat kapot aan elektriciteit. Hoe verder je komt, hoe complexer het wordt. Het werkt nog niet ergens naartoe behalve online gevechten, maar het is nu al leuk genoeg om het spel constant opnieuw op te starten. En dan moet de ontdekkingsstand nog komen. Mag die update een beetje snel?
Downloaden: Little Masters (gratis)
Week 36: Blood Roofs
In het land der blinden is éénoog koning. Voila: Blood Roofs is Game van de Week. Want tjongejonge, één ogen, drie ogen, geen ogen, het maakt Blood Roofs geen snars uit welke bizarre schepsels het spel tegenover je zet in de origineelste adoptie van Temple Run tot dusver. Blood Roofs is een ren-naar-je-highscore spel, waarin je niet met één persoon maar met twee tegelijk speelt. Met kantelbewegingen en sprongen roetsj je van dak naar dak, met een andere tik schiet je als de vrouw die in de handen ligt van onze staartdragende Rambo. Daarnaast heeft het ook een verhaalmodus en die kunnen we zelfs bijzonder aanbevelen, vanwege de memorabele scenes die je onderweg tegenkomt. Een stapel van treinwagons die op je gegooid wordt terwijl je wegrent en de situatie met een camera vóór de hoofdpersoon bekijkt? Kruisingen van draken en insecten die blauwe plasmaballen in de lucht dumpen? Ho eens even… een tempel die je achterna zit? Blood Roofs is een zege voor de vrijheid van de gamedesigner en een heerlijk fantasietripje om doorheen te rennen. Zweverige springbesturing of niet.
Downloaden: Blood Roofs (€2,39, universele app)
Week 37: Rayman Jungle Run
We kunnen er hoog of laag over springen, en doen dat dan ook veelvuldig om alle Looms in een level te pakken: Rayman Jungle Run is de perfecte platformgame voor de iPhone en iPad. Iedereeen die nog steeds denkt dat automatisch lopen in een springspel een minpunt is, heeft Jungle Run nog niet gespeeld. Het spel bouwt haar veertig levels verdeeld over vier werelden, fantastisch om die gameplaytechnische insteek heen. Het is heel simpel: over elk level liggen 100 Looms verspreid die je moet pakken om er een optimale score op te pakken. Hoe verder, hoe beter die Looms verspreid zijn over de levels en hoe bizarder de capriolen zijn die je moet uitvoeren. Korte sprongen, op muren lopen, zweven met je helikopterhaar en stompen volg je in duizelingwekkend tempo op terwijl de levels steevast spectaculairder worden. Sommige decors veranderen ter plekke als je erdoor beweegt, anderen kantelen en in weer andere vecht je tegen natuurelementen. De grote overeenkomst is dat alle decors er werkelijk schitterend uitzien. Jungle Run spat ongelooflijk fraai geanimeerd en prachtig schilderachtig van het scherm. Dat gecombineerd met het feit dat je na een mislukte poging meteen een level opnieuw kan proberen, houdt je aan het touchscreen gekluisterd. Gooi de iPhone niet uit het raam als een uitdaging je de 27ste keer niet lukt – hoe groot de verleiding soms ook is – maar geniet van de euforie als je hem in poging 28 wèl compleet speelt. Innemender dan Rayman Jungle Run kan een game op de iPhone bijna niet worden.
Downloaden: Rayman Jungle Run (€2,39, universele app)
Week 38: Lili
Lili is misschien wel het mooiste spel dat we tot nu toe op de iPhone en iPad hebben gezien. Het spel speelt zich af op een fantastisch vormgegeven eiland waarop het dag en nacht wordt en je zelf de vrijheid hebt om te gaan en staan waar je wilt. De Unreal-spelmotor schittert werkelijk in het tonen van de pittoreske, met bomen en planten bezaaide omgevingen en haar houten en rare pestkopperige inwoners. En daar, daar wringt hem nou ook een beetje de schoen. De setting van Lili is niet echt gangbaar voor een game – en dan hebben we het nog niet gehad over de gevechten die je houdt om de pestkoppen te weren. Dat doe je namelijk door ze te besluipen en op run te springen, waarin je een gevechtsstand krijgt waarin je in steeds hoger tempo de juiste bloemen op de rug moet zien te plukken. Je wordt geteisterd door stekelplanten en bommen die je razendsnel weg moet vegen en de confrontaties zijn echt heel aardig om te doen, maar het zijn wel… bloemen. En de gamers? Die motten dat niet. Een van de fraaiste iPhone-games heeft nog maar een paar lovende App Store-recensies. Wij weten wel beter. Download Lili en domp je onder in een avontuur dat je, juist dankzij zijn bijzondere en prachtig uitgevoerde thema, nog lang zal bijblijven.
Downloaden: Lili (€3,99, universele app)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 11 reacties