App Review: ANWB Onderweg: files, parkeren, tanken en carpoolen in één app
Eén app voor al je vragen onderweg. Onder dat motto presenteert de ANWB haar tweede overkoepelende ‘super-app’ met gecombineerde functies, nadat ze al eerder de daguitjes-app Land van ANWB uitbracht. De applicatie brengt verkeersinformatie, carpoolen, goedkoop parkeren, goedkoop tanken, de wegenwacht en zelfs het openbaar vervoer samen onder één dak. Daarvoor maakt de app gebruik van bekende partners, zoals TomTom HD Traffic, Athlon Car Lease, 9292OV, YellowBrick en Prettig Parkeren.
Vorige week hadden we reeds een uitgebreid interview met Mark de Bruin van de ANWB (eerder verantwoordelijk voor de 9292OV-app). De ANWB liet deze nieuwe app maken door de Amsterdamse ontwikkelaar The Mobile Company. Mark vertelde iPhoneclub dat de app rijp is om te gebruiken, maar dat hij zeker nog niet af is. Alleen al dit jaar worden er drie noemenswaardige updates van de applicatie verwacht. Het geeft maar aan dat de Nederlandse wielrijdersbond hoog inzet op de toepassing.
Zes grote knoppen vind je in het hoofdscherm van de app, waarvan aanvankelijk parkeren en tanken grijs gekleurd zijn. In de introductie van de applicatie wordt uitgelegd waarom: die functies zijn alleen voor leden van de ANWB. Als die een grijze knop indrukken en hun lidnummer en postcode invoeren, worden de opties toegankelijk.
Verkeersinformatie
De meest praktische functie voor alledag is meteen linksbovenaan te zien. De verkeersinformatie bestaat uit twee tabbladen. De verkeersverwachting is een kaart van de ANWB die de verwachting omtrent de twee eerstvolgende spitsmomenten in beeld brengt. Aan rode streepjes op de kaart zie je de verwachte drukte bij knooppunten en op belangrijke A-wegen. Helaas kun je op de kaart niet inzoomen. Voor het andere tabblad, de verkeersinformatie, is een samenwerking aangegaan met TomTom HD Traffic. De files zie je op alfabetische volgorde staan, inclusief A-, N- en S-wegen. Aan de onderkant wordt dit aangevuld met locaties van flitsers, afkomstig van Flitsservice.nl en wegwerkzaamheden van de ANWB. Je ziet helemaal bovenin hoeveel kilometer file er is op de A- en N-wegen en bij elke file zie je de te verwachten vertraging en de lengte. Helaas is de verkeersinformatie verre van on-demand. Een optie om alle gegevens op je huidige locatie en afstand te sorteren ontbreekt en de gegevens op een of meerdere kaarten bekijken, kan ook niet.
Parkeren
Parkeren is wel gebaseerd op je eigen locatie, en laat een kaart zien waarop je aan de kleuren kan zien hoe duur het parkeren er is met behulp van een legenda rechts in beeld. Erg goed is de klok onderin beeld. Die hoef je maar uit te schuiven om de tijd van de dag te veranderen, zodat je ook een dagdeel vooruit kan denken als je de auto wil neerzetten en de parkeertijd mogelijk moet verlengen. Handig – en daar houdt het niet op. De vermelde parkeergarages op de kaart laden een pagina in met daarop hun openingstijden en de dagtarieven voor het parkeren. Sta je op een mooie plek, dan kan je voor de optie Parkeer nu kiezen en maak je een keuze uit Parkmobile, Yellowbrick en Park-line. Je wordt naar hun app doorverwezen om aldaar de betaling af te handelen. ANWB Onderweg onthoudt de locatie van de auto voor je, en je kan je bovendien inschrijven bij Yellowbrick via ANWB Onderweg.
Tanken
Ook het goedkoop tanken is alleen toegankelijk voor leden van de ANWB en ook het tanken maakt gebruik een kaart waarop je de informatie ziet. Daarbij valt op dat Onderweg niet het slimme trucje gebruikt waarmee de apps Benzine-Jip en DirectLease TankService zich meteen in de kijker speelden. Je ziet op een kaart wel waar de tankstations zitten, maar moet eerst drukken om te kijken hoe duur het tanken er is. In tegenstelling tot die apps, zie je helaas niet meteen aan de kleur pin op de kaart of een benzinepomp goedkoop of duur is. Stations met ANWB-Ledenvoordeel worden wel uitgelicht, maar het werkelijke voordeel is niet terug te zien. Ook niet op de informatiepagina als je op een tankstation drukt. Wel zie je daar een overzicht van de verschillende prijzen. ANWB stelt dat de gegevens van haar partner Athlon drie dagen oud zijn, volgens hen conform de andere apps die worden aangeboden. Een mogelijkheid om een forse prijsafwijking door te geven, is er nog niet. Die moet in een volgende versie verschijnen.
OV/ Samenrijden
Het is misschien een beetje wrang, maar een van de aardigste functies van ANWB Onderweg is een dienst die je niet zo snel van de Wegenwacht-aanbieder verwacht: een opsomming van mogelijke manieren om bij een bestemming te kopen. Als het niet carpoolend kan met een ander, dan wel via het openbaar vervoer. Vanaf je huidige locatie kan je een adres invoeren waarna de app op een rij zet hoe je er komt en hoe laat je er dan bent. Het openbaar vervoer maakt gebruik van de gegevens van 9292OV en zet keurig de treintijden en busaansluitingen op een rij, alsmede de prijs van de gehele rit bij elkaar. Helaas kan je een reis niet opslaan, dus je moet de pagina openhouden op je iPhone. Met de kaart-functie kan je wel nog een andere plaats van vertrek aangeven voor de berekening – en de app bekijkt zelfs welke contacten in je adresboek voorzien zijn van een adres waar je naartoe kan gaan.
Zo degelijk als de OV-functie is, zo bitter wordt het als je wél een carpooler hebt gevonden waarbij je in kan stappen. De app toont de rit en de aanbieder wel, maar als je er meer van wilt weten, word je doorgestuurd naar de website van ANWB Samenrijden – terwijl er ook nog een aparte app voorhanden is! Die app mag je eveneens inschakelen als je ritten wil aanbieden. Het heeft er allemaal mee te maken dat de ANWB verwacht dat de carpoolfunctie op dit moment voor slechts drie procent van de gebruikers interessant is en dat ze daarom geen account- en inlogprocedure aan de app wilde toevoegen. Tja: nu heb je er nog een app naast voor nodig, dat is ook niet ideaal.
https://www.youtube.com/watch?v=JoHncCtZ5SM
Wegenwacht en hulp bij schade
ANWB Onderweg is een applicatie die erop is gebouwd om elke dag te kunnen gebruiken – maar hopelijk heb je de twee onderste menuknoppen niet al te vaak nodig. Wegenwacht en Hulp bij Schade zijn de verplichte en verwachte nummers van de ANWB, waarbij laatstgenoemde je niet naar een formulier stuurt, maar instructies geeft welke nummers waarvoor je kan gebruiken. Het bellen van de Wegenwacht staat er niet bij vermeld; daarvoor is dus een aparte knop. Met die knop kan je niks anders dan de ANWB bellen, maar wel met direct meesturen van je locatie – iets wat zeker op een desolaat Italiaans bergweggetje verdraaid handig kan zijn.
Conclusie
ANWB Onderweg is een goede en veelzijdige gratis-applicatie voor het verkeer en vervoer van alledag, maar het maakt concurrerende apps die minder trucjes uit hun mouw schudden, nog niet overbodig. Zo vinden we DirectLease TankService een handigere manier om snel een goedkoop tankstation te lokaliseren en is die dienst ook gratis voor niet-ANWB Leden. Daarnaast heeft de verkeersinformatie-sectie beslist een lokalisatiefunctie nodig. De grote hoeveelheid gegevens staat nu in een bulk onder elkaar, waarin je zelf nog uitgebreid moet zoeken welke flitsers, files en werkzaamheden voor jou van toepassing zijn. Uiteindelijk moet ANWB Onderweg er naartoe werken dat veel, zoniet alle gegevens van de applicatie, op één kaart zichtbaar zijn. We kunnen niet wachten tot die applicatie er is.
Info: ANWB Onderweg
- Ontwikkelaar: ANWB
- Applicatie: ANWB Onderweg
- Te koop via: App Store
- Prijs: gratis
- Geteste versie: 1.0
- Bestandsgrootte: 9.6 MB
- Cijfer: 8
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties