“Je ziet een spel, drukt een knop en het staat op je apparaat. Games kopen gaat zo elegant in de App Store dat de concurrentie moet uitkijken niet snel als antiek aan te voelen.” Dat zegt Phil Harrison, voormalig topman van de Amerikaanse tak van Sony’s PlayStation in een interview met het journalistieke gamesmagazine EDGE. Hij denkt dat niet Nintendo, Microsoft en Sony de grootste spelers zullen zijn op gamesgebied over twintig jaar, maar dat die rol waarschijnlijk is weggelegd voor Apple.
Volgens Harrison werkt het in Apple’s voordeel dat ze geen winkelketens tevreden hoeven te houden en dat ze zo kunnen gaan en staan waar ze willen. Diezelfde winkels dreigen bijvoorbeeld geen Xbox 360 of PlayStation 3 meer te verkopen als hun fabrikanten zeggen dat hun focus komt te liggen op de verkoop van digitale spellen. Op de iOS waren er in eerste instantie al geen fysieke games te kopen, dus winkelketens verliezen er niks mee als de App Store zelf meer games verkoopt.
De voormalig topman zei ook dat lokale opslag over twee decennia slechts nog een grap is en dat de browser tegen die tijd nagenoeg onzichtbaar zal zijn. Dat zijn twee ontwikkelingen die bij Apple al in volle gang zijn met iCloud en de App Store. Bovendien sluit het aan bij Flurry’s recente onderzoek dat apps op mobiele systemen nu al populairder zijn dan mobiel internetten.
Harrison verwacht dat de grootste vernieuwingen in gaming op mobiele platformen zullen plaatsvinden. Wel is het wellicht mogelijk dat Microsoft en Sony vanaf hun volgende spelcomputer óók hoofdzakelijk inzetten op digitale verspreiding. Nintendo zou volgens Harrison later volgen omdat zij net een nieuwe console hebben aangekondigd: de Wii U. Die is trouwens goed vergelijkbaar met de iPad en diens functie om hem op de televisie aan te sluiten: de controller van de Wii U wordt een touchscreen met camera die je via de Wii op de televisie kan besturen.
Via Electronista
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 13 reacties