‘Apple houdt digitale abonnementen tegen’

Apple houdt de mogelijkheid tot het nemen van een abonnement op digitale tijdschriften tegen. Zowel lezers als uitgevers klagen hierover, omdat de prijs van losse nummers veel hoger is en het uitgevers geen data over abonnees verschaft.

Time iPadDe introductie van de iPad biedt uitgevers van kranten en tijdschriften nieuwe kansen om de teruglopende inkomsten uit de verkoop van advertenties en tijdschriften te compenseren. Aantrekkelijk geprijsde magazines in de vorm van een app die de mogelijkheden van de iPad benut zouden hiervoor moeten zorgen. Maar juist op de prijs van de magazine-apps komt veel kritiek van (potentiële) lezers, met name vanwege het ontbreken van abonnementen op de iPad-magazines. Dat laatste schijnt echter niet aan de uitgevers, maar vooral aan Apple te liggen.


Uitgevers willen graag de mogelijkheid van abonnementen op hun digitale magazines in de App Store bieden om zo lezers te binden. Bovendien zou de prijs per nummer (aanzienlijk) lager kunnen zijn dan de prijs die nu voor een los nummer moet worden betaald. Voor bladen als Time, Newsweek en Sports Illustrated moet nu tot ongeveer 4 euro per exemplaar worden neergelegd. Dit staat niet in verhouding tot de vaak lage prijzen waarvoor in Amerika de papieren editie van het tijdschrift op de deurmat ploft. Dit zorgt dan ook voor veel negatieve reviews bij diverse magazine-apps. Bestaande abonnees van de papieren editie van bijvoorbeeld Time of Sports Illustrated voelen zich bekocht en verwachten lagere prijzen voor hun favoriete tijdschriften. Uitgevers zouden bijvoorbeeld ervoor kunnen kiezen om een gecombineerd abonnement op de papieren en digitale editie aan te bieden.

Time Inc., uitgever van onder andere het gelijknamige magazine en Sports Illustrated, zou vorige maand een nieuwe versie van hun Sports Illustrated-app, inclusief abonnementsmogelijkheid, hebben ingediend, die zonder uitleg door Apple zou zijn verworpen. Mogelijke verklaringen hiervoor zijn de vrees bij Apple dat uitgevers via abonnementen te veel data van abonnees verzamelen of dat Apple de markt van digitale magazines op deze manier zelf in de hand wil houden.

Het is nog onduidelijk of, en zo ja welke, andere uitgevers apps met abonnementsmogelijkheden bij Apple hebben ingediend. Hearst Magazines, uitgever van onder andere Esquire en Oprah magazine, heeft aangegeven dat de apps van deze magazines, die later dit jaar verschijnen, ervoor te kiezen om de aankoop van een aantal edities te bundelen en in de App Store aan te bieden. Conde Nast, dat onder andere GQ, Vogue en Vanity Fair uitgeeft, zegt nog geen beslissing over abonnementen voor hun digitale magazines te hebben genomen.

Informatie

Laatst bijgewerkt
28 juli 2010 om 17:31
Categorie
Uncategorized

Reacties: 28 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.