Apple heeft 19% van de markt voor mobiele games in handen. Het afgelopen jaar is dat gegroeid van 5% naar 19% in de Amerikaanse markt voor draagbare games. Sony’s marktaandeel met de PSP werd daardoor gehalveerd in omzet en die van Nintendo ging omlaag van 75% naar 70%. Kijken we naar de totale markt voor games (dus inclusief de huiskamerconsoles), dan had het iPhone OS vorig jaar nog een marktaandeel van 1% en dat is gegroeid naar 5%.
Mobiele games worden steeds belangrijker in het totaal en Apple’s aandeel daarin groeit navenant. Dat is knap, want Apple is een nieuwkomer in een markt die gedomineerd wordt door gevestigde merken. Onderzoeker Peter Farango zegt: “Controlling 5% revenue of a $10 billion industry in just a year and a half is significant. From a market share perspective, console games lost ground to portable platforms and iPhone.”
Misschien komt de groei van de iPhone ook door de economische situatie: spelletjes voor gameconsoles zijn relatief duur, terwijl Apple’s prijspeil in de App Store met €0,79 tot zo’n €7,99 per game extreem laag ligt.
Het blijkt allemaal uit cijfers die Flurry Analytics heeft gepubliceerd. Als Apple volgende maand de iPad uitbrengt, waar al diverse games voor zijn aangekondigd, kan de markt nog meer verschuiven in de richting van Apple. Ontwikkelaars kunnen ingewikkelder games maken en hebben een groter scherm tot hun beschikking. Uit een eerder onderzoek van Flurry bleek, dat meer dan een derde van de iPhone-ontwikkelaars afkomstig zijn uit de traditionele gamesindustrie. Er zitten grote namen tussen, zoals EA en Gameloft. Flurry waarschuwt dat bedrijven als Sony, Nintendo en Microsoft maatregelen moeten nemen, als ze willen voorkomen dat Apple nog meer van hun marktaandeel oppeuzelt.
Hieronder zie je twee grafieken van Flurry:
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.

- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Spore gok ik 😛
Het kan natuurlijk ook zijn dat aplle op een hele andere markt speelt. Want waar in die chart zie je het marktaandeel van java games ed.
De markt heeft behoefte aan kleine spellen zoals
– Doodle jump
-Angry Birds
– Parachute Ninja
Voor 79 cent heb je veel plezier.
Door succes hoop ik dat de kwaliteit van spellen ook groter word.
Dit zijn revenue cijfers.
Als je dan ziet dat de gemiddelde prijs van een DS of PSP game 30-40 euro is en de prijs van een iPhone OS game laten we zeggen 3-4 euro, wil dit zeggen dat iPhone OS 50% (@7.99) tot 90% (@0.79) van de aantallen heeft…
En dat voor een device ‘waarop je niet kunt gamen, omdat het geen knopjes heeft’ en pas kort op de markt is…
Laat maar weer zien dat mensen niet in nieuwe paradigma’s kunnen denken…
Maar, vooral WeRule (gratis) is erg leuk. Jammer van de serverprobleempjes..
The iphone or ipod touch are not the best platforms for serious gamers and it never will be , the psp has lost market share overall due to it having 2 systems one with disk and one download only , as for the ds that will never be overtaken by apple. Iphones are ok for quick games but not for long term playing mainly due to the lack of controllers , maybe the ipad will be better but i dont see steve jobs wanting his new baby being called a toy
de iphone/touch is een gewoon een extra platform, en hoe beter de games worden hoe meer aandeel ze weg zullen snoepen. ik game op alle platformen, ds gba psp en iphone en ze hebben allemaal hun eigen stijl en typische gameplay. en ondanks het succes van de iphone en de toegankelijkheid van de apps, blijf ik ook zelda spelen op mijn ds en gba. en toen dante’s inferno op de psp uitkwam heb ik die meteen gekocht. ik speel nu we rule op mijn iphone, en dat is dan weer typisch iets voor dit platform en werkt erg goed. ngmoco is een erg goeie iphone developper. en dus zal apple her en der aandeel wegsnoepen. dat is vervelend voor de andere merken, maar apple zal ze echt niet uitsluiten, daar zijn ze te uitgesproken voor.
Ik ken het probleem niet zo heb alle consoles inclusief een iPhone 😀
Wat heeft die vrouw op de foto idioot kleine handen!
Onderschat dit fenomeen niet. De gameconsole zal op termijn verdrongen worden door mobiele systemen. De iPhone, iPot en iPad zijn de voortekenen daar van. Steve Jobs weet exact hoe hij de markt moet creëren voor zijn producten.
@Pim
Jij denkt serieus dat een mobiel gameplatform in de toekomst een console kan vervangen? Wil ik wel eens zien hoe Call of Duty er dan uit gaat zien.