Apple wijst applicaties met app-reclames Tapjoy af

Reclames waarbij apps moeten worden geïnstalleerd om virtueel geld te verdienen zouden door Apple steeds vaker in de App Store worden afgewezen. Dit blijkt uit berichten van Glu Mobile.

TapjoyApple wijst steeds meer applicaties af die gebruikmaken van Tapjoy, een advertentiesysteem waarbij bijvoorbeeld de speler van een spelletje virtueel geld wordt beloofd als ze een bepaalde app downloaden. Dit blijkt uit berichten van game-uitgever Glu Mobile over de financiële cijfers van afgelopen kwartaal. Hierdoor zou de omzet van Glu Mobile via dit kanaal zijn gedaald.


De reclames van Tapjoy zijn vaak te vinden in games, waarin je virtueel geld moet gebruiken om bijvoorbeeld iets te bouwen. Door op de link van Tapjoy te drukken word je verwezen naar een website, waarop games te vinden zijn die reclame bij Tapjoy hebben ingekocht. Download je één van deze spellen, dan levert dit in je huidige spel extra geld op. De ontwikkelaar van het spel dat werd gedownload heeft op zijn beurt weer een extra download, waardoor hij hoger in de App Store-hitlijsten komt te staan. Dit zorgt ervoor dat de lijst van populaire apps wordt beïnvloed op een manier waar Apple het waarschijnlijk niet mee eens is.

Dit is niet de eerste keer dat we Apple zien ingrijpen bij dergelijke praktijken. In april 2011 bleek al dat Apple advertenties waarbij per app-installatie werd betaald aan banden werden gelegd, om een vertekende hitlijst in de App Store te corrigeren. De door Glu Mobile opgemerkte veranderingen wijzen er op dat dit nu op noemenswaardige schaal plaatsvindt.

Reacties: 2 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.