Apps van merken scoren niet op de iPhone
Uitgaande van de laatste maanden, worden er elke maand één miljard apps gedownload voor iOS. De Android Market ziet een half miljard applicaties gedownload worden en op BlackBerry’s worden nog eens 90 miljoen apps per maand geïnstalleerd. Tussen al die downloads hebben de grote merken echter weinig te zoeken. Maar liefst 80 procent van de apps van gevestigde merken wordt minder dan 1000 keer gedownload. Dat wijst een onderzoek van Deloitte uit.
Deloitte is een adviesorganisatie voor accountants en investeerders en onderzocht een breed scala aan apps van merken met faam. Howard Davies van het bedrijf zegt tegen The Guardian:
Merken zien een app als een uitgekiende mogelijkheid om direct met de klant te communiceren op een zinvolle manier. Als ze het goed doen, kunnen de resultaten geweldig zijn.
De Engelse krant haalt Carling’s iPint aan als een bekend succesverhaal. De app waarin het aan de hand van de accelerometer van de iPhone leek alsof je een biertje dronk als je de iPhone kantelde, is een paar miljoen keer gedownload. Een ander succes is het Waterslide Extreme-spel voor de iPhone, dat is gemerkt door Barclaycard. Die app is maar liefst 12,5 miljoen keer binnengehaald.
Het probleem is dat de meeste applicaties van merken helemaal niet goed zijn, weet Deloitte. De meeste apps zijn van lage kwaliteit of zijn veel te duidelijk gericht op marketing. De oplossing voor bedrijven is écht zinvolle apps maken. Vorige week nog roemde we de handige, gratis kwaaltjes-encyclopedie Hulp op zak van Europeesche Verzekeringen. Veel apps zijn niet van dat niveau. Ze lossen geen probleem op en ze zijn niet handig in gebruik. Als ze al iets voor de klant betekenen, dan is het antireclame maken.
Een andere aanleiding voor het falen van apps van grote merken, is volgens Deloitte het totale gebrek aan promotie. Ze doen niet mee aan acties als Free App a Day of adverteren niet op websites of in apps die in het straatje van de gebruiker liggen. Vaak worden ze niet eens vermeld op de mobiele website van een merk. Dat zou komen omdat merken ervan uitgaan dat hun imago sterk genoeg is om zich te onderscheiden van andere apps in de App Store.
Maar dat is het niet, beweert Deloitte. Volgens haar rapport moeten merken meer gebruik maken van de hardware in een smartphone en beter gebruik maken van functies als de accelerometer, de camera, GPS en het touchscreen. Bovenal moeten de app-makers zichzelf vragen ‘wat willen we eigenlijk met deze app?’, aldus het analistenbureau.
Welke apps van gevestigde merken staan bij jullie wél op de iPhone?
Deze lijsten zijn gebaseerd op afgelopen week. Een aantal van de toen gratis apps heeft inmiddels weer een prijskaartje.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 20 reacties