iculture-populaire-apps
Populaire Apps De meest gedownloade apps van de afgelopen week
Apps van merken scoren niet op de iPhone

Apps van merken scoren niet op de iPhone

Apps van grote, conventionele merken scoren niet op de iPhone. Maar liefst 80 procent van hun apps wordt minder dan 1000 keer gedownload, aldus een onderzoek van Deloitte.

Succesvolle merk-app iPint op de iPhoneUitgaande van de laatste maanden, worden er elke maand één miljard apps gedownload voor iOS. De Android Market ziet een half miljard applicaties gedownload worden en op BlackBerry’s worden nog eens 90 miljoen apps per maand geïnstalleerd. Tussen al die downloads hebben de grote merken echter weinig te zoeken. Maar liefst 80 procent van de apps van gevestigde merken wordt minder dan 1000 keer gedownload. Dat wijst een onderzoek van Deloitte uit.


Deloitte is een adviesorganisatie voor accountants en investeerders en onderzocht een breed scala aan apps van merken met faam. Howard Davies van het bedrijf zegt tegen The Guardian:

Merken zien een app als een uitgekiende mogelijkheid om direct met de klant te communiceren op een zinvolle manier. Als ze het goed doen, kunnen de resultaten geweldig zijn.

De Engelse krant haalt Carling’s iPint aan als een bekend succesverhaal. De app waarin het aan de hand van de accelerometer van de iPhone leek alsof je een biertje dronk als je de iPhone kantelde, is een paar miljoen keer gedownload. Een ander succes is het Waterslide Extreme-spel voor de iPhone, dat is gemerkt door Barclaycard. Die app is maar liefst 12,5 miljoen keer binnengehaald.

Het probleem is dat de meeste applicaties van merken helemaal niet goed zijn, weet Deloitte. De meeste apps zijn van lage kwaliteit of zijn veel te duidelijk gericht op marketing. De oplossing voor bedrijven is écht zinvolle apps maken. Vorige week nog roemde we de handige, gratis kwaaltjes-encyclopedie Hulp op zak van Europeesche Verzekeringen. Veel apps zijn niet van dat niveau. Ze lossen geen probleem op en ze zijn niet handig in gebruik. Als ze al iets voor de klant betekenen, dan is het antireclame maken.

Een andere aanleiding voor het falen van apps van grote merken, is volgens Deloitte het totale gebrek aan promotie. Ze doen niet mee aan acties als Free App a Day of adverteren niet op websites of in apps die in het straatje van de gebruiker liggen. Vaak worden ze niet eens vermeld op de mobiele website van een merk. Dat zou komen omdat merken ervan uitgaan dat hun imago sterk genoeg is om zich te onderscheiden van andere apps in de App Store.

Maar dat is het niet, beweert Deloitte. Volgens haar rapport moeten merken meer gebruik maken van de hardware in een smartphone en beter gebruik maken van functies als de accelerometer, de camera, GPS en het touchscreen. Bovenal moeten de app-makers zichzelf vragen ‘wat willen we eigenlijk met deze app?’, aldus het analistenbureau.

Welke apps van gevestigde merken staan bij jullie wél op de iPhone?

Deze lijsten zijn gebaseerd op afgelopen week. Een aantal van de toen gratis apps heeft inmiddels weer een prijskaartje.

Reacties: 20 reacties

  1. IMDb, Pathé, Appie, 3FM, Luisterpaal. Zoals je ziet zijn het allemaal apps die een meerwaarde hebben.

  2. Die van volkswagen zijn erg goed!

  3. Nike+ en Adidas Micoach zijn naar mijn mening wel goede voorbeelden. Persoonlijk vind ik de G-Star app ook wel mooi met de collectie.

  4. Rabobank starbucks en abercrombie & fitch. Die laatst genoemde is overigens een perfect voorbeeld hoe het dus NIET moet.

  5. De NikeiD app.

  6. Ik vind vaak dat analistenbureau’s rare informatie geven, maar met deze Deloitte ben ik het eens.

  7. Mammut Safety
    Nike+ GPS
    Red Bull TV
    Red Bull BPM
    BlueTomato

  8. De Appie (van AH) duidelijk een goede!

  9. Weber?????

    Lekkere bbq recepten hoor!!!
    5 sterren app

  10. Origineel geplaatst door Frits
    De Appie (van AH) duidelijk een goede!

    Hier is in de winkels dan ook veel reclame voor gemaakt, dus dat klopt met de conclusie van Deloitte.

  11. Rabobank, appie, SOS op reis, carglass.

  12. Appie, ABN bankieren, Pathe, 9292, NOS/PO, etc. Alleen de nuttige apps dus, vaak zijn merkapps te slordig ontworpen of hebben ze totaal geen nut.

  13. De app van Care Plus, reisapotheek geeft ook een duidelijk advies vind ik. Net als hulp op zak. Op reis heb je naast vaccinaties ook beschermende producten nodig. Dat advies geeft hulp op zak niet en Care plus wel. Ik vind de combi van beide apps heel fijn.

    De nieuwe abnamro app is wel heel goed en doet wat hij moet doen. Saldo overzicht, transacties en overboeken ,van alle gekoppelde rekeningen.

  14. Die van Heinz is ook erg goed ^^

  15. Alleen de vw race games en radio apps

  16. Reisplanner NS … noem één frequente treinreiziger met een iphone/ipad die deze app niet heeft!

  17. Ik heb minder merken-apps op m’n iPhone dan ik dacht! (Tenzij je Facebook, Hyves, LinkedIn etc. ook als merken ziet?)

    Jullie conclusie dat apps zinvol moeten zijn zie ik terug op m’n iPhone. Aan onderstaande apps heb ik daadwerkelijk iets:

    – NS
    – Nike+
    – Hulp op Zak

  18. @Pieter van Andes: Ik. Reis redelijk vaak met de trein, maar voor planning enzo gebruik ik Trein. Sneller, mooier en duidelijker.

  19. Typisch weer zo’n onderzoeks bureau. De meest briljante apps zijn van merken. Kijk naar de games. Kijk naar de bank apps, de sport apps, de GPS apps. Het gros van de apps is al een merk.

  20. Vorige week wel een handige app gedownload waarmee ik mbv een foto shutters voor mijn raam kan plaatsen. Niet iets wat miljoenen mensen gaan downloaden lijkt me, maar als je net met je huis bezig bent en die dingen overweegt is heb je er echt wat aan. Geeft een gied beeld. Merk dat erachter zit is Jasno.