Apptoinette: TROS Radar-app helpt je tegen onrecht in de winkel
Een product dat binnen zes maanden kapot is gegaan? Een winkelier die niks wil weten van tweejarige garantie op je product, omdat de fabrikant één jaar garantie zegt te geven? Als je zelf niet uit je woorden komt tegen de verkoper of winkeleigenaar, kan je voortaan ook terecht bij de nieuwe iPhone-app Apptoinette. Daarin spreekt de presentatrice van TROS Radar de verkoper persoonlijk aan, in video en tekst, waaraan de verkopende partij moet voldoen en waarom jij als consument in je recht staat.
Apptoinette biedt tien video’s, waarbij er twee over aansprakelijkheid gaan, vier over garantie, drie over ontbinden en nog een over betaling. Als standaard gebruiker van de applicatie krijg je echter alleen de twee filmpjes over aansprakelijkheid meteen te zien. Voor de andere video’s en uitgeschreven teksten, moet je een Radar Testpanellid worden. Dat kost niks, maar je moet je er buiten de app voor aanmelden. Het betekent dat je eenvoudig mee kan doen met het testpanel van het consumentenprogramma van de TROS, maar ook dat je regelmatig wordt verzocht om deel te nemen aan een enquête. Als je je hebt aangemeld, krijg je een e-mail met een viercijferige code die je in de app kan invoeren om de video’s te ontgrendelen.
De video’s in de app zijn kort en bondig en zijn stellig voorgelezen door Antoinette Hertsenberg, en zijn steevast onder de videospeler uitgeschreven in twee of drie korte alinea’s. Er wordt dan ook niet inhoudelijk ingegaan op speciale gevallen of nuances. De basis van de rechten die je hebt als consument, wordt aan de verkoper uitgelegd en dat is het.
Downloaden: Apptoinette (gratis, iPhone, iOS 5.1+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties