Reacties voor: Atari jaagt op Breakout- en Pong-klonen

Atari heeft de jacht geopend op makers van Breakout- en Pong-klonen. Het is niet de eerste gamesontwikkelaar: bij Tetris, Line Rider en Boulder Dash Rocks gebeurde het ook al.
Lees het complete artikel → Atari jaagt op Breakout- en Pong-klonen
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 16 reacties

  1. BreakClassic toch nog maar even snel gekocht voor 0,79 aangezien die best leuk is en het niet duur is.. straks is ie weg!

  2. bedenk eens iets origineels en ga niet met de zoveelste kloon van een bestaand spelletje aan de slag.

    Ach, als de originele ontwikkelaar het niet van plan is te gaan uitbrengen, vind ik dat dit best wel mag.

    Maar ja, als de ontwikkelaar dan achter je aan komt, heb je pech…

  3. Belachelijk dat ze nog steeds op een idee van 50 jaar oud willen incasseren. Dat Atari Pong heeft gelicensserd toendertijd en er een arcade kast van heeft gemaakt, zegt in mijn ogen niets over het alleenrecht op het idee. Het komt op mij over alsof de maker van de eerste first-person shooter ook het recht zou hebben andere first-person shooters uit de markt te drijven.

  4. Nou Thaurin, nu maak je toch een fout door een concept en een op zich zelf staand spel met elkaar op één hoop te gooien. Apple bijvoorbeeld, heeft geen alleenrecht op een scherm met multitouch functionaliteit, maar niemand mag de iPhone één op één kopiëren. Lijkt me simpel. Dat Atari haar briljante Pong nog te gelde wil maken, vind ik niet meer dan logisch. Er is schijnbaar een markt voor, en zij zijn de eigenaren van het origineel.

  5. Zo blijkt maar weer eens, van copyright worden alleen de grote jongens beter.

  6. @Svan: Ik zie het verschil niet. Ik ken niet alle Pong varianten, maar ik denk niet dat Atari alleen alle “1-op-1 kopien” wil elimineren. Het idee is zo simpel, dat er veel afgeleiden en varianten van mogelijk zijn. Mogen die ook niet, of alleen de zwart-witte versies met piepgeluiden als sound effects? Daarbij komt dat Atari het hele spel niet heeft bedacht en het 50 jaar geleden al speelbaar was op oscilloscope.

    Er zijn genoeg iPhone-clonen op de markt die niet een exacte iPhone kopie zijn. Touch screen, check. Vergelijkbare UI functionaliteit, check. Simpel design, check. App store, check. Moet Apple ook naar de rechter stappen?

  7. Breakclassic Lite is wel fun

  8. @madmax Maar ook de grote jongens zijn toch klein begonnen?

  9. Ik heb zelf ook alle games van Bootant maar eventjes gekocht, voor het geval dat ze straks verdwenen zijn.

  10. Terecht.

    Ook als ik naar die eerdere nep Tetrissen kijk was dat gewoon junk. Die EA versie van Tetris die er nu is tel ik graag 6 eurootjes voor neer. Voorwaarde voor dit alles is natuurlijk wel dat Atari gaat ontwikkelen.. en snel een beetje graag.

    en @ Madmax : Als jij nou zoiets uitvindt en er veel geld in investeert, dan baal je toch ook als het gejat wordt?

  11. De laatste stuiptrekking van een stervende dinosaurus. Atari, ga maar gauw dood: zonder aan advocaat kunnen jullie geen geld meer verdienen…

  12. Pong hebben ze zelf ook gejat van anderen destijds dus de pot verwijt de ketel.

  13. Jammer, BreakClassic is/was een geweldig spel. Ik had ‘m destijds nog gratis gekregen…

  14. In en in triest. Copyright is inderdaad zoals iemand al opmerkte een instrument van monopolisme. Van de grote jongens die eerst zelf jatte, zoals bij Tetris! En zoals Walt Disney, die volksverhalen zijn eigendom maakte! Maakt me pissig deze onzin. Monopolisme kan ok zijn, maar dan voor de beginnende ontwikkelaar, niet voor zo’n grote naam, dat remt de algehel creatieve cultuur, zoals je ziet.

  15. Uhmmmm…..heeft onze Steve Jobs niet bij Atari destijds mee ontwikkeld aan Break Out?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.