Bij navigatiesoftware heb je vaak keuze uit twee systemen: bij de ene betaal je eenmalig een groot bedrag, waarna je tot in lengte van dagen kunt rondrijden met de software. Het enige probleem is dat het kaartmateriaal verouderd raakt, maar in dat geval betaal je weer rond de 100 euro om nieuw kaartmateriaal of zelfs de hele applicatie opnieuw aan te schaffen. De andere oplossing is dat je een abonnement afsluit, zoals Gokivo heeft bedacht. Je betaalt dan $9,99 per maand om te mogen navigeren. De Amerikaanse operator AT&T heeft in de App Store nu een navigatieoplossing voor de iPhone uitgebracht, die ook op abonnementsbasis werkt. Je betaalt daarvoor $9,99 per maand via je mobiele telefoonrekening.
De software is gebaseerd op een oplossing van TeleNav, een bedrijf dat al een paar maanden geleden (toen de eerste geruchten over TomTom loskamen) aankondigde bezig te zijn met iPhone-software. TeleNav heeft de software al op de BlackBerry en op andere telefoons van AT&T en Sprint draaien. Je krijgt gesproken route-aanwijzingen met 3D-weergave, automatisch herberekenen van de route, 10 miljoen POI’s (nuttige plaatsen) en automatische kaartupdates. Je kunt elk moment je abonnement weer opzeggen. Jammer genoeg is het niet zo geschikt voor mensen die een vakantie naar de VS hebben gepland: je zult eerst een telefoonabonnement bij AT&T moeten afsluiten. De oplossing bevat alleen kaarten van de VS. Om het abonnement te stoppen is het niet genoeg om de app van je iPhone te verwijderen; je zult met een servicenummer moeten bellen om niet langer te betalen.
Downloaden: AT&T Navigator: Monthly Fee on AT&T Bill (gratis, alleen Amerikaanse App Store)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 12 reacties