Spellen waarin je jezelf alleen maar in de lucht hoeft te houden door op het scherm te drukken, zijn talrijk op de iPad en iPhone. Maar zelden werden ze in zo’n sfeervolle stijl gegoten als Badland. In het spel speel je een zwarte pluis op een zwarte voorgrond met gevaarlijke objecten, tegen prachtig getekende decors op de achtergrond. De truc van het spel is dat je dankzij aanwezige items kan vergroten, verkleinen, kan versnellen of kan vermenigvuldigen. Dat werkt net zo vaak in je voordeel als in je nadeel.
Kleurstelling
Badland is niet de eerste game die gebruik maakt van een de kleurstelling zwart op de voorgrond tegenover diepe kleuren op de achtergrond, maar het maakt het spel niet minder fraai. Ontwikkelaar Frogmind heeft zich uitgeleefd op de audiovisuele stijl van het spel, en de sfeer van de beelden wordt versterkt door de minimalistische en natuurlijke geluiden die je hoort tijdens het spelen. Je wordt aangeraden met koptelefoon te spelen, maar ook door de iPad-speaker komt het geluid over.
Fladderen
Aanvankelijk vraag je je wel af wat het dingetje van Badland is. Je fladdert simpel met je pluis omhoog door het scherm in te drukken of ingedrukt te houden en zo ontwijk je de eerste levels wat objecten als een rad, heuvel of naar beneden stortend puin, zonder al teveel moeite. Iets verderop komt de bedoeling wel naar boven: overal in de levels liggen goedjes die je de fladderaar vermenigvuldigen, verkleinen of vergroten en daar liggen al snel de uitdagingen in het spel. De goedjes die je pakt, gelden namelijk voor de complete groep pluizen. Ook als je je beeld vol pluizen hebt, bestuur je ze allemaal door op het beeld te tikken en zo moet je ze bijvoorbeeld opsplitsen om de groep niet te klein of te groot te laten worden – zodat daarna nog een object omver kan worden geduwd met grote pluizen, of niet alle kleine pluisjes verloren gaat in een rotor.
Dagdelen
Je begint na het eerste keer opstarten meteen met spelen in het eerste level, en daarom heb je in het begin nog geen gevoel van de schaal van het spel. Dat wordt pas duidelijk als je teruggaat naar het menu bij het spelen. Dan krijg je een level-selecteer scherm voor je neus en zie je dat het spel niet alleen veertig levels biedt over werelden die naar dagdelen zijn vernoemd, maar ook dat je drie eieren per level kan halen als je het herspeelt. De eieren zijn doelstellingen en die verschillen per level, maar in veel gevallen krijg je beloningen voor het aantal pluizen dat je over de eindstreep trekt. En daar, dáár begint de echte uitdaging van Badland.
Hilarische multiplayer
Badland heeft nog een troef achter de hand en dat is de multiplayer. Je kan het spel met maar liefst vier spelers op één iPad (en zelfs op de iPhone!) spelen, waarbij elke speler een hoek van het scherm inneemt. Daarin maakt de uitdaging van het spel plaats voor hilariteit: de multiplayer is met alle vliegende pluizen (of afrokapsels, misschien wel), groot en klein en alle objecten die bewegen en in de weg zitten, echt een grappige aangelegenheid. Degene die de eindstreep als eerst passeert wint, maar dikwijls zal het niet zover komen en wint degene die het langst overblijft. De spelstand is slim ingedeeld: je selecteert van tevoren de levels die je wilt spelen en geeft aan hoeveel rondes lang het klassement moet duren. Zo kan je in één vaart doorspelen. Kom je verder in het verhaal, dan speel je bovendien meer levels vrij. Zo is de multiplayer niet alleen eventjes grappig, maar ook langer onderhoudend.
Niet de goedkoopste
Met zijn 3,59 euro is Badland niet het goedkoopste spel dat je op de iPad kan downloaden, maar daarna hoef je geen in-app aankopen meer te verwachten. Die zijn er niet. Bovendien krijg je in ruil daarvoor een spelconcept dat iedereen kan oppakken, verpakt in een stijlvol uiterlijk, met flinke uitdaging en een hilarische stand voor meer spelers.
Downloaden: Badland (€3,59, universeel, iOS 4.3+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties