In de jaren negentig hadden platformgames iets wat ze tegenwoordig heel vaak ontberen: karakter. Eigen trucjes die ver worden doorgevoerd, bontgekleurde werelden en muziek die blijft hangen: het komt niet heel vaak voor in de wereld van platformers op de iPhone en iPad. Bean Dreams breekt met die trend. Hij zou zo uit de jaren negentig komen. En dat is niet het enige wat er goed aan is.
Super Mario, Sonic, Jazz Jackrabbit, misschien wel Zool: de betere platformers hadden een sterke eigen smoel in de jaren negentig. Bean Dreams is de opvolger van het in de Verenigde Staten al bejubelde Bean’s Quest en trekt dat gevoel door in een hypermoderne platformgame voor de iPhone en iPad. We ervaren niet alleen nostalgische gevoelens vanwege de vrolijke, bont gekleurde pixels. En ook niet louter door de aanstekelijke bliepjesmuziek die je niet kan neuriën, maar wel in je hoofd blijft hangen.
Missies maken herspeelbaar
Dat komt door de originele en doordachte gameplay van Bean Dreams. Net zoals in de voorganger, speel je hier niet met één knop maar met twee. Tik links in beeld en je beweegt links, rechts voor rechts. De grap is dat elke beweging een sprong is. Daar is het spel omheen gebouwd. In Bean Dreams is het een doelstelling om elk level weer, elke tegenstander op het hoofd te springen en uit te schakelen. Je krijgt eveneens een extra beloning als je een level met minder sprongen uitspeelt, zelfs in drie trappen. Heb je een level uitgespeeld, probeer het dan met 10 sprongen voor een bronzen plek. En 8 voor zilver en 6 voor goud. De laatste doelstelling in elk level is het oppakken van elk stuk fruit.
Bij elkaar opgeteld is er daardoor van alles te doen in de 48 levels. We merken dat we met gemak en plezier een level nog eens opstarten. Eerst doe je dat omdat je nog een manier ziet om een level slimmer aan te pakken. Later grijp je misschien terug naar een vorige extra uitdaging, zodat je met de beloningen een nieuwere wereld kan ontgrendelen.
Trampolines, ballen en bonen
Maar dan hebben we het alleen nog maar over hoe Bean Dreams in elkaar steekt. Al in het probeerlevel maak je kennis met evenwichtsbalken die zowel in je voordeel als nadeel werken. Er zijn talloze trampolines (Sonic-rood natuurlijk) die je hogerop kunnen én moeten brengen, en grote ballen en vierkanten springen alle kanten op en voelen dan weer als vriend en dan als vijand. Ze maken je niet dood, maar zeker als het aantal sprongen ertoe doet, kan een nét verkeerde timing slecht uitpakken. De chili bean waarmee je horizontaal in de lucht door obstakels kan beuken, is een ander leuk element.
Conclusie Bean Dreams review
De perfecte, precieze besturing en de inrichting van de levels, kunnen er samen voor zorgen dat je even ‘flowt’. Als alles net even op zijn plek valt, speelt Bean Dreams als een droom. De hypnotiserende bliepjesmuziek en heerlijke, nostalgie-opwekkende beelden maken Bean Dreams een van de leukste platformers van het jaar.
Pluspunten
- Beelden en muziek doen denken aan vervlogen tijden
- Originele platformgameplay
- Lekker veel te doen in korte sessies
Minpunten
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties