Apple levert heel wat informatie aan mensen die een eigen app willen maken. Naast de SDK met bijbehorende documentatie zijn er in iTunes U diverse instructiefilmpjes te vinden. Niet alleen van Apple zelf, maar ook cursussen van Stanford en andere universiteiten. Het probleem is vaak, dat de uitleg veel te technisch is voor de gewone gebruiker. Het gaat meteen de diepte in, over zaken als Objective-C en Xcode. Terwijl je eigenlijk alleen maar wilt weten: wat kan mijn bedrijf met apps doen? Een nieuw boek van journalist Dirkjan van Ittersum probeert dat gat in de markt te vullen.
‘Apps, alles over het uitgeven op mobiel en tablet’ is een 250 pagina’s tellend boek, voornamelijk gericht op uitgevers. Die term kun je overigens breed opvatten, want een bedrijf dat over reisinformatie beschikt (zoals de NS of 9292ov) heeft ook iets uit te geven. En ook qua inhoud is het boek breed opgezet, want de iPhone heeft weliswaar een app-revolutie teweeggebracht, maar het boek beperkt zich niet tot de iPhone: ook Android en tablets zoals de iPad komen aan bod. Auteur Dirkjan van Ittersum weet waarover hij het praat: hij werkt sinds 1997 als ICT-journalist en is in dat vakgebied een bekende naam.
De eerste drie hoofdstukken van het boek vormen de basis: wat zijn apps, welke platformen zijn er en hoe zit het met de diverse app stores? App Store, Android Market en Ovi Market komen aan bod, maar ook minder bekende alternatieven zoals GetJar en Handmark. Deze hoofdstukken worden afgewisseld met feitenblokken vol wetenswaardigheden en cijfers, die weliswaar snel verouderen maar toch interessant zijn om te lezen. Daarna volgen hoofdstukken over het ontwikkelen en geld verdienen met apps. Je leert in dit boek (uiteraard) niet hoe je zelf een applicatie moet maken, want dat is in ruim 30 pagina’s niet haalbaar, maar je leert wel meepraten met de ontwikkelaars. Na het lezen van het boek kun je uitleggen waarom je een native applicatie nodig hebt, of misschien ontdek je wel dat je het met een widget of webapp ook wel af kan.
Ben je er nog steeds niet helemaal uit, dan bieden de twee laatste hoofdstukken inspiratie: 40 Nederlandse apps en 20 buitenlandse apps die de auteur heeft uitgekozen om duidelijk te maken hoe het wel (of niet) moet. Omdat het boek gericht is op uitgevers, ligt de nadruk vooral op boeken: kinderboeken, vakinformatie, gidsen en cartoons bijvoorbeeld. Als je bedrijf actief is in de cultuursector of educatieve sector, vind je hier ook voldoende voorbeelden wat anderen hebben gedaan.
Conclusie
Toen ik dit boek in handen kreeg, leek 45 euro mij een behoorlijke prijs voor een algemeen boek over apps. Maar hoe langer ik erin bladerde, hoe meer ik besefte dat er eigenlijk heel wat vraag is naar deze informatie. Praat met een niet-techneut op een borrel over apps en je merkt al snel dat maar weinig mensen echt overzicht hebben wat er nu eigenlijk mogelijk is.
Binnen bedrijven worden heel wat tijdverslindende verkenningsprojecten uitgevoerd om te ontdekken wat apps zijn en wat ze voor het bedrijf kunnen betekenen. Bedrijven laten door externe adviseurs of door eigen medewerkers een rapportje schrijven, waarin feitelijk steeds hetzelfde wordt uitgelegd: welke mogelijkheden zijn we en wat moeten we ermee doen?
Door dit boek te kopen bespaar je als organisatie een hoop tijd en geld door het eerste deel over te slaan: wie wil weten hoe de app-wereld in elkaar steekt is in 250 pagina’s meteen bijgepraat. Zo blijft er meer tijd over om na te denken over de vraag waar het eigenlijk om draait: wat gaan wij ermee doen? Een aanrader dus, ook al is de prijs even schrikken.
Info: Apps
- Titel: Apps, alles over het uitgeven op mobiel en tablet
- Auteur: Dirkjan van Ittersum
- Te koop via: InCT en bij de boekhandel
- Prijs: €45 (inCT-abonnees betalen €35)
- Cijfer: 8,5
Deze lijsten zijn gebaseerd op afgelopen week. Een aantal van de toen gratis apps heeft inmiddels weer een prijskaartje.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 11 reacties