Boodschapp: vergelijk prijzen en voedingswaarden van je boodschappen
Is de groentesoep van het premium-merk wel beter dan die van het huismerk, of kan je er de volgende keer op besparen? De nieuwe Nederlandse applicatie Boodschapp beantwoordt dergelijke vragen. Het biedt een index van ruim 3600 producten van de Albert Heijn, C1000 en Jumbo. Je scant de streepjescodes van producten met de camera van de iPad of zoekt ze op in de productenlijst van de app en je ziet meteen hoeveel alternatieven de supermarkt voorhanden heeft en welke van het stel de beste voedingswaarde biedt.
Er zijn twee tabbladen waarop je producten in een categorie met elkaar kan vergelijken: scores en prijzen. De laatstgenoemde zet de producten op een rij van goedkoopst naar duurst, niet met vermelding van de exacte prijzen maar met een indicatie van boven of onder het gemiddelde. Groen staat in Boodschapp voor een betere prestatie dan gemiddeld (dus een lagere prijs), geel voor gemiddeld en rood voor onder het gemiddelde. Dezelfde kleuren komen terug in het tabblad scores, waar grote cijfers voor de producten prijken.
De scores van producten zijn niet zomaar uit de duim gezogen. Ze zijn gebaseerd op 8 tot 16 criteria per product en reflecteren de mate van gunstige voedingswaarden in een product. Dat zie je terwijl als je een item selecteert. Er verschijnt dan een overzicht van knoppen in beeld, die elk voor een van de ingrediënten van het product staan. Is Vezels rood? Dan is het product arm aan vezels. Is Zuiver groen? Dan zitten er weinig emulgatoren in een product. Als je op een knop drukt, krijg je de uitleg er geschreven bij. Scroll verder naar onder en je ziet ook de exacte voedingswaarden per categorie. Daarboven kun je in één aanblik zien hoeveel calorieën een portie van een product bevat en hoeveel procent van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid dat is.
Boodschapp is op dit moment nog lang niet compleet. Ondanks het indrukwekkende aantal van 3600 producten, slaat de applicatie allerlei producten van de Albert Heijn, Jumbo en C1000 met de scanner nog niet aan. Dezelfde producten zijn ook niet terug te vinden in de productenlijst. Ontwikkelaar lab1111 pareert de mogelijke kritiek daarop dat de app momenteel nog in betafase verkeert. De eerste twee maanden dient de app getest te worden; als hij is aangevuld en verbeterd wordt het vanaf 1 maart 2012 een betaalde abonnementsdienst. Lab1111 denkt daarbij vooralsnog aan een prijskaartje van minder dan twee euro per maand.
Downloaden: Boodschapp (gratis, universele app)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties