Booyah! krijgt 20 miljoen dollar voor uitbreiding MyTown
De Californische start-up Booyah! heeft 20 miljoen dollar aan investeringsgeld gekregen. Booyah! heeft een iPhone-applicatie met de naam MyTown, die met 2 miljoen actieve gebruikers populairder is dan Foursquare, Gowalla en soortgelijke incheckdiensten. Foursquare is met 1 miljoen gebruikers zelfs de helft kleiner. Booyah! gaat het geld gebruiken om meer personeel in te huren en in nieuwe projecten te investeren.
Toch zijn applicaties zoals Foursquare en MyTown niet goed met elkaar te vergelijken. Bij MyTown bepaalt de gps-functie van je iPhone je locatie, waarna je kunt inchecken bij diverse bedrijven. Je verdient daarmee ervaringspunten en virtueel geld, waarmee je bedrijven in de omgeving kunt ‘kopen’. Die bedrijven kun je weer verhuren, zodat het extra inkomsten oplevert. Het lijkt wel een beetje op Monopoly: zoveel mogelijk bedrijven in handen krijgen.
MyTown is als game beter te vergelijken met Farmville dan met Foursquare. Bij Foursquare gaat het erom interessante plekken te ontdekken en vrienden te laten weten waar je bent, zodat ze eventueel langs kunnen komen om een biertje mee te drinken als ze in de buurt zijn. De sociale functie staat daarbij voorop. Bij MyTown moet je zo snel mogelijk op zoveel mogelijk plekken inchecken. Terwijl het bij incheckdiensten vaak niet is toegestaan om in één minuut op meerdere locaties in te checken, wordt dat bij MyTown juist gestimuleerd.
Met de 20 miljoen dollar die Booyah! nu in handen heeft gaan ze het gamesaspect verder uitbouwen. Booyah! CEO Keith Lee denkt dat incheckdiensten straks overal te vinden zijn, van Facebook tot Google: allemaal gaan ze ermee bezig. Waar het op aankomt, zegt Lee, is wat er na de check-in komt.
Downloaden: MyTown (gratis – US App Store)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 5 reacties