Bring! is meer dan een boodschappenlijstje
Misschien gebruik je nu al de boodschappenlijst in Appie of de Jumbo-app, maar die heeft zo z’n beperkingen. Je kunt er maar één lijst mee maken en het draait vooral om de dagelijkse boodschappen. In Bring is dat wat handiger aangepakt: je kunt aparte lijstjes maken voor thuis, werkplek, feestje, winkel en vakantiewoning, maar je kunt zelf ook een categorie verzinnen. Ik weet niet hoe het bij jou thuis gaat, maar wij hebben regelmatig boodschappen en klusjes die niets met voeding te maken hebben, zoals posterbuddies of een plamuurmes meenemen. Iets wat je niet goed in de bestaande supermarktapps kwijt kunt. Met grote pictogrammen kun je aantikken wat je nodig hebt, waarbij de app ook leert van je gedrag.
CEO Marco Cerqui was de afgelopen dagen met zijn team in Amsterdam om de laatste hand te leggen aan de Nederlandse versie van de app én om afspraken te maken met lokale partijen zoals Albert Heijn en Jumbo. Cerqui kon nog geen namen bekendmaken, maar in eigen land (Zwitserland) is het bedrijf net gestart met de eerste samenwerkingen, waaronder Swiss Milk. De app is gratis te gebruiken en blijft dat voorlopig ook wel. Geld verdienen doet Bring met de verkoop van anonieme data en met native advertising: als je chips of wc-papier wilt bestellen kan de app een bepaald merk als suggestie geven. Cerqui vertelde ons: “We beschikken over een enorme hoeveelheid data, die interessant is voor marktonderzoekers. Fabrikanten kunnen zo nagaan hoe gebruikers hun inkopen doen. Daarbij gaat het niet om individuele personen, maar om het gedrag van groepen.”
Bring in gebruik
Tijdens het testen van Bring merkten we dat alles vrij logisch in elkaar zit. Je kunt makkelijk nieuwe boodschappen toevoegen via de categorieën en pictogrammen. Daardoor is de app ook bruikbaar voor mensen die wat minder handig met apps zijn. Ga je boodschappen doen, dan krijgen je huisgenoten een melding dat ze nog een paar minuten hebben om de laatste wijzigingen door te geven.
Bij het invoeren van boodschappen werkten de suggesties nog niet, maar dat veranderde naarmate we de app langer gebruikten. Heb je recent een product gekocht, dan verschijnt er een groene cirkel omheen. Raakt het product gaandeweg op, dan wordt de cirkel steeds kleiner en wordt oranje of rood. Op het tabblad Inspiratie vonden we leuke recepten, maar omdat er nog geen Nederlandse receptenpartners zijn helpt het als je meertalig bent. Bring voegde de ingrediënten in het Engels of Duits aan ons lijstje toe. De vertaling is dus niet zo slim dat Kapern wordt omgezet naar kappertjes en lemon juice naar citroensap. We vonden we het idee erg leuk, maar het zou nóg iets handiger zijn als je bijvoorbeeld je AH Kookschrift, Smulweb of een andere lokale receptensite zou kunnen gebruiken.
Miljoenen gebruikers
Bring heeft nu zo’n 5 miljoen gebruikers, waarvan het grootste deel in de Duitstalige landen. “In Nederland waren er voor de Nederlandse release al 60.000 gebruikers”, liet Cerqui weten. “En in Zwitserland behoren we tot de top 5 van bekendste apps”. Maar ook daarbuiten groeit het aantal gebruikers gestaag en de app staat ook bij Apple op de radar. “Dat komt omdat we iets hebben, dat niet echt concurrerend is met Apple”. De populariteit van de app heeft volgens de makers ook iets te maken met het feit dat het echt iets toevoegt, nuttige functies brengt. Het is iets wat mensen dagelijks nodig hebben.
Je kunt Bring gebruiken via de desktop, slimme speakers, iPhone, iPad of Apple Watch. Voor smartphones heeft Bring nog wel wat ideeën op de plank liggen, zoals navigeren binnen een winkel of herinneringen op basis van locatie. Verder wordt gewerkt aan Siri-functies en kijken de makers naar de mogelijkheden van HomeKit en de HomePod: “We denken dat een assistent op een slimme speaker pas echt nuttig is”. Dat geldt overigens niet alleen voor Apple-gebruikers, want Bring is nu al te gebruiken met Alexa en de Google Assistant.
Het bedrijf heeft begin dit jaar nieuwe financiering binnengehaald via onder andere Swisscom Ventures en Swiss Founders Fund. Daarmee gaat Bring de shoppingfuncties verder uitbouwen. De focus ligt daarbij vooral op het maken van een intelligente shopping-assistent, die meer kan doen dan het bijhouden van een simpel boodschappenlijstje. Zo krijg je suggesties op basis van machine learning. En als je zelf geen zin hebt om boodschappen te doen, moet de app aanbieden om alles voor jou regelen. In Zwitserland start het bedrijf binnenkort een proef met een online supermarkt om producten meteen vanuit de app te kunnen bestellen. De focus ligt daarbij op houdbare producten. “Versproducten koop je toch liever zelf”. Al was het alleen maar omdat je dan de verlepte items in het schap kunt laten liggen.
Voordelen +
- Simpel in gebruik
- Slimme functies
- Samenwerken aan lijstjes, geen ruzie meer
- Veel platformen (Watch, speakers, web, app)
Nadelen -
- Nog geen Nederlandse recepten
Conclusie Bring app review
Bring is een handige app die veel meer te bieden heeft dan een boodschappenlijstje. De makers kijken goed hoe boodschappen doen in de toekomst eruit gaat zien, met spraakopdrachten, online bestellen en zelflerende functies zodat je zelf gaandeweg steeds minder hoeft te doen. De Nederlandse vertaling is een fijne aanvulling op de al bestaande mogelijkheden, al wachten we ongeduldig af tot er ook wat meer lokale content in zit.
Voor meer boodschappen-apps kijk je in onderstaande lijst.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 13 reacties