Camera+ boekt record: 1 miljoen downloads, 1 miljoen omzet

Camera+ heeft meer dan 1 miljoen dollar omzet en 1 miljoen verkochte apps geteld.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

camera plus miljoenEen paar dagen geleden was in het nieuws, dat er met foto-applicaties eigenlijk niet zoveel valt te verdienen. Toch blijkt het voor sommige ontwikkelaars reuze mee te vallen. Ontwikkelaar taptaptap heeft reden genoeg om cijfers naar buiten te brengen: hun applicatie Camera+ is meer dan 1 miljoen keer verkocht en heeft inmiddels 1 miljoen dollar omzet opgeleverd. Het bedrag van 1 miljoen dollar heeft Camera+ bereikt met een combinatie van app-verkopen en in app-aankopen.


De publiciteit zal daarbij ook geholpen hebben. Camera+ kreeg veel aandacht toen het vier maanden geleden uit de App Store werd gehaald. Nu de app terug is met veel meer functies, blijkt het opnieuw een publiekslieveling te zijn. Nog maar kort geleden werd de mijlpaal van 500.000 stuks gehaald, nu is het inmiddels verdubbeld. Voor mensen die hoopten dat er snel een gratis versie van Camera+ in de App Store zal verschijnen: die kans lijkt niet zo groot. In een blogposting legt medeoprichter John Casasanta uit dat hij niets ziet in durfkapitalisten en het feit dat ze teveel gericht zijn op het aanbieden van een gratis, door advertenties gesponsord model.

verkoop camera plus

Casasanta zegt over concurrent Instagram, die ook de grens van 1 miljoen heeft bereikt, dat het makkelijk is om zoiets met een gratis app te bereiken. Voor populaire gratis applicaties is 1 miljoen niet zo indrukwekkend. De Facebook-app, die niet eens in de top 10 staat, krijgt er elke week wel een miljoen gebruikers bij en dan gaat het ook nog om actieve gebruikers. Bij Instagram gaat het alleen om downloads. In een reactie liet Instagram weten, dat ze Camera+ niet echt als een concurrent zien en dat ze zich meer zien als een platform om foto’s te delen, dan om foto’s te bewerken.

Camera+ is nog niet op het Android-platform verschenen. Ook dat lijkt er niet spoedig van te komen: “Basically, we’re sticking with exactly what we’ve done so far… we’ll continue to create high-quality paid apps with no ads, exclusively for iOS”, zegt Casasanta. Bij Android is er nog geen goede betaalstructuur en dat komt volgens de ondernemer omdat Google zich daar niet zo druk om maakt. Google is veel meer gefocust op reclamebanners. Het zal leiden tot twee soorten gebruikers en twee soorten ontwikkelaars.

Reacties: 11 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.