Als je bij veilighuis Christie’s op een schilderij wilt bieden, moet je natuurlijk wel weten wat je koopt. Om de schilderijen dichterbij de gewone gebruiker te brengen gaat Christie’s een iPhone-applicatie uitbrengen. Het bevat een virtuele versie van Christie’s catalogus, waarbij je hi-res afbeeldingen van de objecten ziet. Ook zie je realtime verkoopresultaten en kun je objecten aanbieden bij Christie’s specialisten om te laten waarderen. Heb je geen zin om je spullen mee te slepen naar het tv-programma Tussen Kunst & Kitsch dan kun je ook gewoon met de camera van je iPhone een foto maken van je kunstwerk en kijken hoeveel het waard is.

Volgens Michael O’Neal, Christie’s directeur digitale media is de applicatie niet alleen bedoeld om een nieuw publiek aan te boren:
We hope to attract new clients but the goal is also to provide a convenient tool for current clients, should they be open to the technology.
Christie’s gaat met haar tijd mee: een jaar geleden zijn ze begonnen met het sms’en van klanten over interessante objecten die in de verkoop gaan. Ook kun je tijdens het verkoopproces per sms op de hoogte worden gesteld van de lopende biedingen. Christie’s heeft hiervoor een aparte bedrijfstak opgezet met de naam Christie’s LIVE. Deze bestaat nu twee jaar en heeft in 2008 maar liefst $82 miljoen omzet gedraaid. Zo’n 11 procent van de objecten wordt verkocht via online biedingen.
Downloaden: Christie’s (gratis)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties