De makers van de Coco controller willen het mogelijk maken om iPhone-spellen ook te spelen met fysieke knoppen. Zij zijn zeker niet de eersten: eerder schreven we onder andere over de iControlpad, de iCade Mobile en de Drone, allemaal accessoires die ouderwetse gameknoppen beloven toe te voegen aan je iPhone. De Coco controller pakt het alleen net iets anders aan, door zich aan te sluiten via de geluidspoort van je iPhone. De controller heeft hierdoor geen aparte stroomvoorziening nodig. Het team achter de controller wil daarnaast een centrale app bieden waar alle ondersteunde spellen in staan, en ontwikkelaars motiveren om Apple TV-ondersteuning in games te integreren.
iPhone-games die de Coco controller ondersteunen, kunnen via de geluidspoort met de gamepad communiceren. Eind vorig jaar speelde een controller van 60beat ook al met de geluidsaansluiting, maar dit was een losse controller. Je schuift de iPhone in de Coco Controller, zodat het een handheld game-apparaat zoals de Playstation Vita wordt. De Coco controller heeft naast de gebruikelijke knoppen ook een analoge stick, die het mogelijk maakt om bijvoorbeeld first person shooters te spelen.
De iControlpad kon via een speciaal protocol spellen met iCade-ondersteuning spelen, omdat beide accessoires een Bluetooth-verbinding gebruiken. Omdat de Coco Controller op een andere wijze communiceert met je iPhone, moeten ontwikkelaars (opnieuw) ondersteuning aan spellen toevoegen. Op het moment zouden een aantal games al worden ondersteund, waaronder Air Mail en Warm Gun. Het gebruik van de geluidspoort zorgt ervoor dat je geen koptelefoon op je iPhone kunt aansluiten tijdens het spelen, maar om deze reden zit er een aparte geluidspoort op de controller.
De makers van de Coco controller spelen op het moment met ideeën voor hun gamepad. Door een spel via AirPlay Mirroring op een televisie met een Apple TV te tonen, zou je de iPhone als een gameconsole kunnen gebruiken. Integreren ontwikkelaars AirPlay in hun spel, dan zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld extra spelinformatie op de iPhone te tonen terwijl je op de tv speelt.
Hoewel controllers zoals de iCade Mobile al een fors aantal games ondersteunen, is het lastig om al deze spellen in de App Store terug te vinden. Ion heeft een website waar ze opstaan, maar deze moet je zelf opzoeken. Het team achter de Coco controller werkt aan een speciale iPhone-app, die alle spellen met controller-ondersteuning laat zien. Dit zorgt ervoor dat je op de iPhone een centrale plek hebt om speelbare games terug te vinden.
Om de Coco controller van de grond te krijgen zamelen de makers geld in op Kickstarter. Door een minimumbedrag van 57 dollar (inclusief verzendkosten) te doneren, krijg je een controller als het project een succes is. Het project moet dan wel zijn beoogde minimumbedrag van 175.000 dollar inzamelen. Of dit zal lukken is nog niet duidelijk: het project heeft op het moment bijna 10.000 dollar op zak, maar heeft ook nog een maand te gaan.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 5 reacties