Condé Nast is misschien wel de grootste uitgever van lifestyle-tijdschriften ter wereld. Net als veel andere tijdschriftuitgevers merken ze dat de verkoopcijfers teruglopen en dat ze meer op digitaal gebied moeten doen. De uitgever is daarom van plan om digitale kopieën te verkopen voor $2,99 per stuk. In de kiosk betaal je voor de papieren uitgave van het tijdschrift $4,99. Condé Nast heeft het mannenblad GQ gekozen om het experiment mee te beginnen. Het digitale tijdschrift krijgt hetzelfde uiterlijk als de gedrukte versie, inclusief advertenties. Extra’s zitten er ook in, zoals video’s en linkjes naar productsites van fabrikanten en adverteerders.
Nu ken ik de Amerikaanse tijdschriftenmarkt niet zo goed, maar The Wall Street Journal’s rubriek All Things Digital ziet wel de positieve kanten van zo’n digitaal blad: het lost het probleem op dat mensen geen papieren tijdschriften meer op hun bureau willen hebben rondslingeren, maar ook nog niet de stap hebben genomen naar een eReader. Het heeft voor Condé Nast ook als voordeel dat ze niets gratis hoeven weg te geven en dat ze de kopers van hun digitale editie kunnen meetellen in de verkoopcijfers (wat weer belangrijk is voor adverteerders). Voor adverteerders die een linkje in de iPhone-applicatie willen hebben, kan Condé extra geld vragen. En het is de uitgever ook nog gelukt om voor de iPhone-versie van GQ twee ‘premium sponsors’ te regelen: Grey Goose (wodka) en Gillette (scheermesjes). Condé zegt dat de technologie ook op toekomstige Apple-producten werkt, zoals een mogelijke tablet. Toch is Condé’s distributieprobleem niet in één klap opgelost, want ze zitten aan Apple vast, die niet alleen bepaalt of een magazine in de App Store komt te staan, maar ook 30% van de prijs af snoept. Condé weet ook niet precies wie de digitale magazines hebben gekocht, waardoor ze geen waardevol klantenbestand kunnen opbouwen, om met speciale aanbiedingen te bestoken. Maar dat probleem heeft Condé ook als je je tijdschrift in de supermarkt koopt.
De iPhone-applicatie van GQ is in drie maanden ontwikkeld. Je kunt door tijdschriftpagina’s bladeren en zelfs via knoppen bepaalde items kopen die in het magazine te zien zijn. Je kunt inzoomen op foto’s of de achterkant van een foto bekijken om te zien wie de ontwerper of de fotograaf is. En dit is nog maar het begin, want Condé is vier manieren aan het onderzoeken om tijdschriften digitaal te distribueren. Het eerste digitale magazine is het decembernummer van GQ.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties