‘Conde Nast overstag met App Store-abonnementen’

‘Conde Nast overstag met App Store-abonnementen’

Een van 's werelds grootste tijdschriftuitgeverijen is van plan om in app-abonnementen te gaan aanbieden, zoals Apple dat wil. Volgende week zouden ze al van start kunnen aan met The New Yorker.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

newyorkerHet succes van Apple’s App Store-tijdschriftabonnementen staat of valt met het feit of er genoeg uitgevers meedoen. Conde Nast is daarin een belangrijke partij. Het is een van de grootste tijdschriftuitgevers wereldwijd, met titels als Wired, Vogue, The New Yorker en Vanity Fair. Volgens een bron is Conde Nast van plan om gehoor te geven aan Apple’s oproep om bij alle tijdschriften voortaan een abonnementsmogelijkheid binnen de app aan te bieden. Dat houdt in dat de uitgever 30% aan Apple zal moeten afdragen, wat de vraag oproept of je als consument niet straks duurder uit zal zijn. Conde Nast biedt al meerdere bladen aan in de App Store, zoals Wired Magazine, maar doet dat zonder abonnement. Momenteel betaal je voor losse nummers zo’n €3,99.


Een bron van Apple Insider heeft nu beweerd dat er voor het einde van mei een in app-abonnementendienst komt, te beginnen met The New Yorker. Die zou volgende week al aangepast kunnen worden. Conde Nast wil bovendien de prijs van de magazines verlagen van €3 tot €4 naar €1,59. Collega-uitgeverij Hearst deed dat ook al.

Gisteren kon je lezen over de iPad-applicatie van het AD, waarin je als een van de eerste kranten ter wereld een abonnement binnen de app kunt afsluiten. AD is onderdeel van De Persgroep, dus het ligt voor de hand dat andere kranten van De Persgroep zoals De Volkskrant en Parool ook met de abonnementen gaan werken.

Reacties: 4 reacties

  1. Ceo’s beginnen in te zien wat klanten al langer wisten. Dat digitaal aangeboden content nooit duurder kan en mag zijn dan fysieke media.

    Hier is ook duidelijk het Kübler-Ross model van toepassing

    Denial
    Anger
    Bargaining
    Depression
    Acceptance

    http://en.wikipedia.org/wiki/Kübler-Ross_model

  2. @Stef:

    Wat een onzinnige reactie. Waar het om gaat is dat uitgevers enerzijds (terecht) geen zin hebben om 30% Appletax te moeten afdragen, en anderzijds dat ze bij zo’n in-app abonnement geen klantgegevens zouden krijgen. Die houdt Apple geheim, tenzij de klant expliciet toestemt dat Apple de gegevens doorspeelt (en de standaard reactie op zo’n vraag is meestal ‘Nee’). Het heeft niets te maken met de prijs van digitaal versus gedrukt. Ik heb al een iPad abonnement op de Volkskrant en dat kost de helft van een abonnement op de gedrukte krant.

  3. Ik vraag me af wat boe-roepers als NRC hier van denken. De afgelopen week is met de TIME Magazine-deal met Apple ook al gebleken dat de regels niet zo strikt zijn als ze lijken, en zelfs mét regels blijkt het verkopen van in-app abo’s een stuk lucratiever dan de ouderwetse manier van verkopen.

    Vreemd zeg, dat de keuze die voor de klant het vriendelijks en makkelijkst is, het beste blijkt…

  4. Origineel geplaatst door Johan
    @Stef:Wat een onzinnige reactie. Waar het om gaat is dat uitgevers enerzijds (terecht) geen zin hebben om 30% Appletax te moeten afdragen, en anderzijds dat ze bij zo’n in-app abonnement geen klantgegevens zouden krijgen. Die houdt Apple geheim, tenzij de klant expliciet toestemt dat Apple de gegevens doorspeelt (en de standaard reactie op zo’n vraag is meestal ‘Nee’). Het heeft niets te maken met de prijs van digitaal versus gedrukt. Ik heb al een iPad abonnement op de Volkskrant en dat kost de helft van een abonnement op de gedrukte krant.

    Appleinsider 12 mei:
    Publishers using Apple’s iPad in app subscription program are finding that half of their customers are opting in to share their data, erasing the main point of contention that magazines and newspapers maintained with Apple.
    Publishers were concerned that iPad subscribers would overwhelmingly refuse to share their data.

    Zo’n onzinnige reactie was het dus toch niet!!!!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.