Dagblad De Pers heeft ervoor gekozen om een mobiele website voor tablets te maken. Ze stappen daarmee af van het model om voor elk platform een aparte app te maken. In een blogposting legt hoofdredacteur Jan-Jaap Heij uit, waarom hij voor deze strategie heeft gekozen. Heij beseft dat hij uitgelachen zal worden, maar hij gaat het toch doen: geen aparte app voor de iPad, maar een mobiele website die door iedereen te gebruiken is.
De Pers stelde een aantal eisen, waaraan een losse iPad-app niet kon voldoen. De app moest platform-onafhankelijk zijn, omdat een gratis medium een massabereik nodig heeft. Door de groei van Android heb je niet genoeg aan een iPad-app. Een tweede eis is dat de app en de content gratis moeten zijn. Als het papieren krantje gratis bij de stations ligt, kun je voor een app geen geld vragen. En het budget moest minimaal zijn, omdat je met een app nauwelijks geld verdient en ook geen extra medewerkers ervoor in dienst wilt nemen. Bovendien wilde De Pers voor de distributie buiten de App Store en Android Market heen kunnen, zodat ze niet afhankelijk zouden zijn van een externe partij. Met die drie eisen blijft er maar één soort app over: een webapp.
Het dashboard van De Pers op de iPad
Via i-pers.nl kun je alvast kijken wat De Pers heeft gemaakt. Het gaat om een (alfa)testversie, die half november moet zijn afgerond. De Pers maakte gebruik van HTML5, omdat alle populaire browsers dat (binnenkort) ondersteunen. Als je een snelkoppeling op je beginscherm zet is er eigenlijk nauwelijks verschil met een echte app. Je hebt er na het realiseren geen omkijken meer naar. Bij spectaculaire apps zoals Wired, Sports Illustrated en Autoweek is dat wel anders, meent hoofdredacteur Heij. Wel is hij verbaasd dat andere grote nieuwsmedia (NRC, NU en Telegraaf) voor aparte iPad-apps hebben gekozen. Die halen weliswaar content van internet op, maar zijn speciaal aangepast voor de iPad. Daarmee sluit je een grote groep gebruikers uit, die geen iPad hebben en eigenlijk is het alleen Apple die echt verdient aan de apps en de content. Goede businessmodellen voor het uitgeven van tablet-applicaties zullen nog op zich laten wachten, meent Heij. De standaardaanpak (en de verwachting bij het publiek) is dat je tegenwoordig een duur bureau inhuurt, dat je flink in software investeert en werk steekt in het aanpassen van content, waar geen budget voor is en geen mensen voor zijn. De kosten verdien je voorlopig niet terug. Maar iedereen doet eraan mee, omdat het nu eenmaal zo hoort. In tijden van de tablet-hype is dat cool.
Op de iPhone ziet de mobiele website er wel wat minder geoptimaliseerd uit, maar is wel te gebruiken.
Zelf proberen: www.i-pers.nl
Je kunt De Pers op je iPad ook nog gewoon als PDF-bestand lezen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 12 reacties