John Carmack is de maker van de klassieker Doom, een game die onlangs op de iPhone beschikbaar kwam. Carmack vertelt in een interview met de website Kotaku dat topmensen bij Apple niet blij zijn met de groeiende populariteit van games op de iPhone en iPod touch. Dat is opmerkelijk, want Apple benadrukt in reclamespotjes juist hoe geschikt de toestellen zijn voor het spelen van games.
“At the highest level of Apple, in their heart of hearts” zegt Carmack, “they’re not proud of the iPhone being a game machine, they wish it was something else.” Volgens de Doom-ontwikkelaar heeft Apple noodgedwongen gekozen voor het aanprijzen van games en het voortdurend maken van vergelijkingen met de Nintendo DS en de Sony PSP. In presentaties was te zien dat er 21.179 games in de App Store staan, terwijl de Nintendo DS er maar 3.680 heeft en de PSP maar 607.
Dat de iPhone en iPod touch populair zijn voor het spelen van games, merkt de concurrentie ook. Nintendo zag de winst het afgelopen jaar halveren en dat zou iets te maken kunnen hebben met toegenomen concurrentie van Apple. Het voordeel van de App Store is dat je alle games digitaal kunt aanschaffen en dat het prijspeil veel lager ligt. Bij Nintendo DS moet je naar de winkel om een game te kopen, waardoor de distributiekosten veel hoger liggen en je meer moeite moet doen.
Via: Apple Insider
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 32 reacties