Doom Resurrection van id Software zal vanaf volgende week in de App Store verkrijgbaar zijn. Het is één van de eerste games die laat zien dat 3D-graphics op de iPhone nog verder verbeterd kunnen worden. Doom Resurrection is het favoriete project van John Carmack, die met een team van zes mensen van Escalation Studio’s al een halfjaar bezig is om de game te ontwikkelen. Carmack is één van de bekendste gamesontwikkelaars ui de industrie. Dat hij zich achter de iPhone schaart zegt wel iets. “I love the iPhone”, zei Carmack in een interview. “It’s a real game platform, not a tiny little toy.”
Het ontwikkelen van Doom Resurrection bleek behoorlijk lastig. Bij obstakels moesten de ontwikkelaars een stap terugnemen en zaken opnieuw ontwikkelen. Er moesten trucs uitgevoerd worden met de graphics om te zorgen dat alles soepel loopt. De game heeft een framerate van 30 fps op de iPod touch 2G en ongeveer de helft op de oudere iPhones. Het team wil meerdere features uit iPhone OS 3.0 gebruiken, zoals de peer-to-peer-functionaliteit. “If you look at it in raw hardware horsepower, the iPhone should be better in performance than the Nintendo DS and the PlayStation Portable,” zegt Carmack. “But the truth is, you can’t exploit it all because of software inefficiencies.”
Het verhaal van Doom Resurrection is vergelijkbaar met Doom 3, maar het vindt plaats in een ander gedeelte van het ruimtestation. Je bent de enige Marine-overlevende op een verafgelegen onderzoeksstation op Mars, waar de hel is losgebroken. Met wapens ga je de monsters te lijf, net als in Doom 3. Carmack geeft advies aan Apple hoe de iPhone als gamesplatform kan verbeteren.
Hieronder de trailer voor Doom Resurrection op de iPhone:
Via: VentureBeat
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 18 reacties