De eerste game van Makayama is nu in de App Store verkrijgbaar. We installeerden de game en probeerden alvast het eerste level uit. Het totale spel heeft 20 missiedoelen verdeeld over 5 levels. Dat ik alleen het eerste level heb bekeken heeft een reden: ik kom op dit moment niet verder en wilde toch alvast iets zeggen over de speelwijze, de graphics en de bediening. Het gaat bij Flight Stunts niet om een zo realistisch mogelijke vliegsimulator, maar om een spel waarbij je opdrachten uitvoert. Het spel is daarom niet te vergelijken met X-Plane of met de flight visualizer Wings 2 waar we laatst een review over hebben geschreven.
Voordat je met de game begint kun je een korte trainingssessie doen, waarbij je de bediening onder de knie krijgt. Tijdens het trainen kun je nog niet crashen; het enige wat je hoeft te doen is door een cirkelvormig voorwerp vliegen om terug te gaan naar het startscherm.
De eerste missie bestaat uit drie opdrachten: vlieg onder de Golden Gate-brug door zonder met het staartstuk de brug te raken, tik met het vliegtuig de vuurtoren op Alcatraz aan en zet daarna het vliegtuig veilig op de grond. Voor dat laatste zul je de landingsbaan moeten gebruiken, maar die is niet zomaar te vinden. Richting de stad vliegen geeft een foutmelding dat je in de verkeerde richting vliegt, maar als je gaat rondcirkelen is een verkeerstoren ook niet zo snel te herkennen. Nogal logisch, want SFO ligt vrij ver ten zuiden van de stad. Maar als je richting stad vliegt krijg je nog steeds te zien dat je de verkeerde kant op gaat.
Omdat de missie uit drie opdrachten bestaat is er echter wel een probleem: als je de laatste niet tijdig voorelkaar krijgt moet je de twee eerste opdrachten steeds opnieuw doen. Reviewers die al wat meer levels hebben geprobeerd klagen over het feit dat er geen pauzeknop is en dat je gespeelde missies niet kunt bewaren, waardoor je steeds opnieuw moet beginnen. Die klacht is wel terecht: het is nu erg frusterend om steeds onder de brug te moeten doorvliegen terwijl je dat kunstje al wel onder de knie hebt.
Een klacht waar ik het minder mee eens ben, is dat de graphics beter moeten. Bij dit spel gaat het niet om een realistische omgeving, maar om de stunts die je moet uithalen. Het bewegende water als je onder de brug doorvliegt ziet er eigenlijk prima uit voor dit doel. Dat de bergen op de achtergrond niet in detail zijn weergegeven, is niet echt belangrijk. Wel vervelend is dat je ondanks de 3D-weergave moeilijk de diepte kunt inschatten. Bij het aanraken van de vuurtoren op Alcatraz is het maar lastig in te schatten of je op de juiste hoogte zit. Daardoor vraagt de game behalve behendigheid ook om maar wat te gokken.
Je hoeft je in Flight Stunts niet druk te maken over een instrumentenpaneel of opstijgen: je komt bij elke missie al aanvliegen en hoeft alleen het vliegtuig te besturen. Dat betekent: kantelen om te dalen, op te stijgen en bochtjes te maken en op de knoppen linksonder in het scherm drukken om sneller of langzamer te vliegen. De bediening werkt eigelijk prima, hoewel er reviewers zijn die vinden dat het teveel op het besturen van een auto lijkt.
Conclusie
Hoewel het nog te vroeg is om op basis van één level een oordeel te geven over de game, heb ik al wel een indruk gekregen van de bediening en de graphics. Beide zijn wat mij betreft acceptabel, gezien de prijs en het feit dat de game door een kleine ontwikkelgroep is gemaakt. Als de game door EA was gemaakt, zou je misschien meer verwachten, maar als eerste game van zo’n klein (Nederlands) team ziet is de prijs van €2,39 niet overdreven. Wel zouden er wat praktische aanpassingen kunnen worden gedaan, zoals een pauze- en save-functie.
Info: Flight Stunts
- Ontwikkelaar: Makayama
- Applicatie: Flight Stunts
- Te koop via: App Store
- Prijs: €2,39
- Geteste versie: 1.0
- Bestandsgrootte: 28,5MB
- Cijfer: 7
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 8 reacties