NRC Handelsblad heeft al zijn eigen iPad-applicatie, maar binnenkort moet ook nrc.next, de informele versie van het NRC die vooral door jongeren wordt gelezen, eraan gaan geloven. Dat maakte Ernst-Jan Pfauth, chef internet van NRC Handelsblad en nrc.next, vandaag bekend op het weblog van de krant. Veel informatie geeft hij niet, behalve dat de app ‘aan de horizon’ te zien is.
Volgens Pfauth wordt er al maanden hard gewerkt aan een benodigd registratiesysteem voor de applicatie. Binnen de app zal de digitale editie van de krant centraal staan, die daarnaast ook voor niet-iPad-gebruikers op de website aangeboden zal worden. Hij maakt duidelijk dat de digitale editie vergelijkbaar zal zijn met de NRC Handelsblad-app voor de iPad, maar dat men de lezer ook graag iets extra’s wil geven. Het beschikbaar stellen van de beeldblog bijvoorbeeld. Pfauth roept lezers op om zelf met suggesties en ideeën voor de app te komen.
Enkele recente ontwikkelingen op App Store-gebied zouden wel eens positief kunnen uitpakken voor NRC. Volgens de website The Mercury News gaat Apple krantenabonnementen mogelijk maken in de App Store, zo berichtten wij gisteren. Apple zou daarbij dan 30 procent van de abonnementsgelden krijgen en ook nog eens 40 procent van de advertentie-inkomsten. Hiermee kunnen krantenuitgevers toch de controle over hun klantenbestand houden.
Het is nog niet duidelijk wanneer we de nrc.next-applicatie kunnen verwachten, maar eerder liet hoofdredacteur Rob Wijnberg al weten de applicatie de hoogste prioriteit te zullen geven. Een Android-app staat eveneens op de planning.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 9 reacties