Infinity Blade is Epic Games’ meest winstgevende gamereeks ooit. Dit liet Epic’s CEO Tim Sweeney weten tijdens de Game Developers Conference in Taipei. Infinity Blade zou daardoor ook meer hebben opgeleverd dan Gears of War op de Xbox 360. De cijfers zijn opmerkelijk, omdat Epic Games al lange tijd hoogwaardige spellen voor spelcomputers maakt.
Sweeney baseert zich bij de vergelijking op het aantal manuren dat er in de ontwikkeling is gestoken en de opgeleverde omzet. Infinity Blade op de iPhone, iPad en iPod touch wist 30 miljoen dollar in het eerste jaar op te leveren. Infinity Blade 2 kwam in december 2011 op de markt en is inmiddels verantwoordelijk voor 23 miljoen dollar omzet. Hoewel Sweeney niet zegt hoeveel Epic Games kwijt is aan de ontwikkeling van een Infinity Blade-spel, ligt het aantal werknemers en de initiële investering waarschijnlijk een stuk lager dan bij hoogwaardige games voor de pc, Playstation 3 en Xbox 360. Spellen voor deze apparaten zouden inmiddels zo duur zijn, dat er weinig winst uit te halen is:
De top van de game-industrie richt zich vandaag de dag op console-games. Activision steekt ieder jaar 100 miljoen dollar in Call of Duty. Wie kan zich dat inmiddels nog veroorloven?
Een game voor spelcomputers wordt in het begin verkocht voor 60 euro. Een bedrag dat in de App Store ook bij Epic Games een stuk lager ligt: Infinity Blade II kost op het moment €5,49. Sweeney zegt dat de game-industrie veel kan leren van goedkopere spellen. Hij denkt dan ook dat freemium-games veel kunnen gaan betekenen.
Epic Games bracht naast Infinity Blade ook de Unreal engine naar de iPhone, iPad en iPod touch. Hiermee kunnen ontwikkelaars spellen ontwikkelen die zich grafisch kunnen meten aan bijvoorbeeld Infinity Blade. De Unreal engine is al langer de motor achter veel traditionele games op de pc, Playstation 3 en Xbox 360. Infinity Blade Dungeons is inmiddels ook in ontwikkeling.
Downloaden: Infinity Blade (€4,99)
Downloaden: Infinity Blade II (€5,49)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 3 reacties