Infinity Blade is Epic Games’ meest winstgevende gamereeks ooit. Dit liet Epic’s CEO Tim Sweeney weten tijdens de Game Developers Conference in Taipei. Infinity Blade zou daardoor ook meer hebben opgeleverd dan Gears of War op de Xbox 360. De cijfers zijn opmerkelijk, omdat Epic Games al lange tijd hoogwaardige spellen voor spelcomputers maakt.
Sweeney baseert zich bij de vergelijking op het aantal manuren dat er in de ontwikkeling is gestoken en de opgeleverde omzet. Infinity Blade op de iPhone, iPad en iPod touch wist 30 miljoen dollar in het eerste jaar op te leveren. Infinity Blade 2 kwam in december 2011 op de markt en is inmiddels verantwoordelijk voor 23 miljoen dollar omzet. Hoewel Sweeney niet zegt hoeveel Epic Games kwijt is aan de ontwikkeling van een Infinity Blade-spel, ligt het aantal werknemers en de initiële investering waarschijnlijk een stuk lager dan bij hoogwaardige games voor de pc, Playstation 3 en Xbox 360. Spellen voor deze apparaten zouden inmiddels zo duur zijn, dat er weinig winst uit te halen is:
De top van de game-industrie richt zich vandaag de dag op console-games. Activision steekt ieder jaar 100 miljoen dollar in Call of Duty. Wie kan zich dat inmiddels nog veroorloven?
Een game voor spelcomputers wordt in het begin verkocht voor 60 euro. Een bedrag dat in de App Store ook bij Epic Games een stuk lager ligt: Infinity Blade II kost op het moment €5,49. Sweeney zegt dat de game-industrie veel kan leren van goedkopere spellen. Hij denkt dan ook dat freemium-games veel kunnen gaan betekenen.
Epic Games bracht naast Infinity Blade ook de Unreal engine naar de iPhone, iPad en iPod touch. Hiermee kunnen ontwikkelaars spellen ontwikkelen die zich grafisch kunnen meten aan bijvoorbeeld Infinity Blade. De Unreal engine is al langer de motor achter veel traditionele games op de pc, Playstation 3 en Xbox 360. Infinity Blade Dungeons is inmiddels ook in ontwikkeling.
Downloaden: Infinity Blade (€4,99)
Downloaden: Infinity Blade II (€5,49)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Een intresante ontwikkeling op het gebied van Games
Woow wat een prijzen(Inf. bl 1 en 2), ik had ze allebei gratis en nieteens gejailbreakt.. Gewoon heel goed via internet zoeken vind je uiteindelijk alsnog oplossingen.
Verder on-topic:
Ik zelf merk het tussen mijn xbox 360 en mijn iphone. Ik heb de leukste spellen op beide en sommige nog zelfde, of zelfs nieuwer op de xbox(Kijk maar naar gta 3 en gta 4, bijna 5) speel ik vaak de spelletjes op mijn iphone, omdat ik vaak weg ben. Eenmaal thuis alweer geen zin om te xboxen dus maar beetje op tel. spelen.
Enerzijds komt het door de lagere prijs, dat ze veel meer omzet maken. Maar aan de andere kant komt het natuurlijk ook door het platform. De AppStore op iPhone is natuurlijk ideaal! En in iOS6 wordt ie alleen maar beter.
Als ze nu Gears of War voor een soortgelijke prijs in de Playstation Store zouden mikken, dan zouden ze erop achteruit gaan omdat de Playstation Store nou eenmaal niet zo toegankelijk is als de AppStore. Je koopt er niet zo makkelijk iets. AppStore druk je één knop en je hebt het gekocht. In Playstation Store zitten games verstopt onder veel menu opties en als je er dan eentje hebt gekozen moet je weer eerst je “wallet” vullen via credit card en dan pas kan je de betaling doen. Dit weegt echt enorm veel mee!