De Europese Commissie gaat de rol van Apple in de markt voor ebooks onderzoeken. Apple en vijf grote uitgevers zouden zich schuldig hebben gemaakt aan afspraken, die de concurrentie benadelen. Ook al is Apple’s boekhandel nog geen daverend succes, de business is belangrijk genoeg voor de EU om te onderzoeken. Het onderzoek wordt aangekondigd in een persbericht. Naast Apple zullen Hachette Livre, Harper Collins, Simon & Schuster, Pearson’s Penguin en de Duitse Verlagsgruppe Georg von Holtzbrinck bezoek krijgen van de instanties.
De EU wil kijken of de uitgevers en Apple illegale afspraken hebben gemaakt of zich schuldig hebben gemaakt aan illegale praktijken om daarmee de concurrentie een voet dwars te zetten. Er wordt onder andere gekeken naar prijsafspraken volgens het agency-model, waarbij uitgevers de verkoopprijs van een boek bepalen en winkels zoals Apple’s iTunes een percentage krijgen. Voorheen werd meestal een prijsmodel zoals die van Amazon gehanteerd, waarbij juist de winkel bepaalt hoeveel een boek moet kosten. Het leidde bij Amazon tot eenheidsprijzen, zoals $9,99 voor bestsellers. Amazon is inmiddels ook overgestapt op het agency-model.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties