Het zat er al aan te komen en nu is het uiteindelijk ook gebeurd: de Financial Times is uit de App Store verdwenen. Zowel de iPhone- als iPad-apps zijn niet langer verkrijgbaar. Een officiële bevestiging dat het te maken heeft met de in-app aankoop van abonnementen, werd niet gegeven, maar het heeft er ongetwijfeld mee te maken. Financial Times was niet bereid om abonnementen via de App Store aan te bieden en daarbij 30% aan Apple af te dragen. Een woordvoerder van de Financial Times wilde wel aangeven, dat de apps niet langer verkrijgbaar zijn via iTunes en dat gebruikers naar de nieuwe webapp kunnen gaan. Op app.ft.com kunnen iPhone- en iPad-gebruikers voortaan de inhoud van het financiële blad lezen.
Hoofdredacteur Jason Ponton liet gisteren in een opiniestuk doorschemeren hoe zijn bedrijf over Apple denkt: “This arrogance is ingrained at Apple and will persist, as will its culture of perfectionism, at least until people start buying other devices.” Overigens blijft de Duitse versie van de Financial Times gewoon in de App Store verkrijgbaar als iPad-app, aangezien deze door een aparte uitgeverij wordt gemaakt (G+J Verlag). Op basis van schattingen zou de Financial Times rond de 10.000 iPad-abonnees hebben binnengehaald in het afgelopen jaar. De eerste twee maanden bood de krant alle content gratis aan, daarna moest ervoor betaald worden: $190 per jaar. We schreven ook dat de iPad-app in korte tijd al 1,5 miljoen dollar advertentiegeld had binnengehaald, dus succes was het probleem niet.
De webapp werkt momenteel alleen op de iPhone en niet op andere smartphones.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties