Financial Times stopt met iPad- en iPhone-apps

De Financial Times stopt met de iPad- en iPhone-apps. Financial Times verspreidt het financiële nieuws nu alleen nog via een mobiele website. De mobiele gebruikers zijn al goed voor 19% van het webverkeer.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

financial times iPad appDe Financial Times heeft aangekondigd, dat ze stopen met hun iPad- en iPhone-apps. Voortaan kun je het beursnieuws lezen via de HTML5-website app.ft.com. Afgelopen augustus haalde de Financial Times alle apps uit de App Store, maar je kon nog wel artikelen blijven lezen. Vanaf nu is dat gestopt. De Financial Times kiest voor een betaalmuur en had moeite met de 30% die ze aan Apple zouden moeten afstaan voor in-app aankopen. Maar bij het verwijderen van de apps wilde de Financial Times er niets over kwijt.


Wel gaf hoofdredacteur Jason Ponton zijn mening: “This arrogance is ingrained at Apple and will persist, as will its culture of perfectionism, at least until people start buying other devices.” De Duitse versie van de Financial Times bleef wel gewoon in de App Store verkrijgbaar, omdat deze door een externe uitgever wordt gemaakt. Het aantal lezers in de webversie zou binnen drie maanden al het aantal iPhone-applezers hebben ingehaald. Een abonnement kost 190 dollar per jaar en is goed voor 12% van de nieuwe abonnees van de Financial Times. Ook gaat 19% van het webverkeer van FT.com nu al via de mobiele website.

Reacties: 5 reacties

  1. Een abonnement kost voor Nederland €299,00 per jaar. Site ziet er trouwens erg goed uit op de iPad.

  2. Heel goed, hier begint het mee. Apple krijgt eindelijk wat concurentie. Of zou Apple nu met het kletsverhaal komen dat html5 niet veilig is en dat onmogelijk gaan maken op de ipad? Het idee achter het onmogelijk maken van flash was natuurlijk omdat Apple bang was voor concurentie van goedkope flash-apps, buiten de appstore om.

    30% cashen zonder er ook maar niets voor te hoeven doen lijkt natuurlijk nergens naar, het staat niet in verhouding tot de gemaakte kosten.

    Android is trouwens wat dit betreft geen haar beter hoor…

  3. @alex: het is niet bepaald niets om een app store op te zetten en te onderhouden, betaalsystemen te maken, te onderhouden en de betaalkosten (credit cards e.d.) op je te nemen. iTunes vergt ook continu onderhoud en verbetering.
    Om te zeggen dat je “er ook maar niet niets voor hoeft te doen” getuigt niet van enig inzicht in de complexe structuur achter het knopje “installeer” op je iPad.

  4. @marco: kom op zeg !

    Een bedrijf als Apple heeft echt wel top IT ers bij zich die het systeem behoorlijk schaalbaar hebben gemaakt kost het echt niet zoveel. Check aub eens waar Apple het grootste gedeel van zijn winsten haalt, dat is de iTunes tak en niet de hardware tak.

    De marges voor de geleverde dienst staat in geen verhouding met de kosten. Misschien wel voor een single purchase eerlijk maar voor abonnementen buiten proporties.

  5. @Rick: Grootste deel winsten uit iTunes? Afgelopen kwartaal:
    Totaalomzet: 39.2 miljard
    iTunes: 1.9 miljard

    Juist.