Flipboard is niet alleen populair bij mensen die het nieuws in Flipboard-stijl willen lezen, of mensen die zelf een knipselmap van leuke artikelen willen samenstellen en dat dan een ‘magazine’ noemen. Bedrijven en merken zien Flipboard ook wel zitten. De drukke visuele stijl sluit goed aan bij reclamefolders en andere commerciële uitingen. Het enige wat nog ontbrak, was de mogelijkheid om spullen rechtstreeks vanuit de Flipboard-app te kopen. Vandaag komt daar verandering in: Flipboard gaat het mogelijk maken om een eigen winkelcatalogus van leuke spulletjes samen te stellen. Een felrood prijskaartje maakt duidelijk dat je de getoonde producten meteen kunt kopen.
Voeg je een product toe aan Flipboard, dan zal de dienst automatisch proberen te achterhalen waar het te koop is en wat het kost. Die prijsinformatie verschijnt naast het product – en Flipboard verdient er in de toekomst ook nog iets aan. Wat Flipboard nog niet doet, is het afhandelen van de betalingen via één centraal winkelmandje. Als je op het prijskaartje tikt word je doorgestuurd naar de winkel, waar je het item kunt kopen. Dat kan ook een niet-geoptimaliseerde webpagina zijn, die op de iPhone moeilijk te bekijken is. Bladeren op de iPad is daarom een beter idee.
Ook is het niet mogelijk om meerdere items tegelijk in een winkelmandje te gooien en alles in één keer af te rekenen. Elk item kan bij een andere winkel te koop zijn en dat betekent even zovele malen een account aanmaken, je adresgegevens invoeren en afrekenen. Natuurlijk kan het slimmer: Flipboard zou rekening kunnen houden met jouw favoriete winkels en proberen om zoveel mogelijk bij vaste adresjes te bestellen. In de VS zou dat bijvoorbeeld Amazon kunnen zijn, waar veel mensen al een account hebben. In Nederland is iets soortgelijks denkbaar bij Bol.com.
De kans is overigens klein dat we vanuit Nederland meteen kunnen meedoen. Het voorzetje dat de redactie van Flipboard alvast heeft gemaakt in de nieuwe categorie Shopping bestaat uit 10 magazines met namen als ‘Modern Man’, ‘Beauty Bar’, ‘Home Sweet Home’ en ‘The Pantry’. Er zijn ook merkcatalogi van bedrijven als Banana Republic, Birchbox, eBay, Etsy, Fab, Levi’s en ModCloth. Flipboard heeft bovendien een aantal bekende sterren ingeschakeld om hun favoriete spulletjes bij elkaar te ‘flippen’, zoals de lijst ‘Gifts for the Woman in Your Life’ van actrice Alyssa Milano en ‘A Real Fine Place’ van zangeres Sara Evans. Uitgevers zoals InStyle en The Verge doen mee. Wil je ook zo’n digitale reclamefolder maken, dan kun je de Flip It-bookmarklet installeren in je browser om zelf allerlei spullen bij elkaar te shoppen.
Downloaden: Flipboard (gratis, universeel, iOS 5.0+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties