
Review: Flitsmeister 7.0 met navigatie brengt je nu naar je bestemming
Flitsmeister met navigatie
Navigeren doe je meestal met apps als Apple Kaarten, Google Maps, Waze of misschien TomTom. Maar het kan nu ook met de Nederlandse Flitsmeister. De bekende flitsapp is aanbeland bij versie 7.0, met als belangrijkste toevoeging de mogelijkheid om direct naar een bestemming te navigeren, inclusief stembegeleiding en kaartinstructies.
De nieuwe navigatiefunctie – in versie 7.0 nog nadrukkelijk als beta bestempeld – maakt van Flitsmeister een nog completere verkeersapp. Net als met de populaire verkeersapp Waze kun je nu flitsers en navigatie in één app gebruiken. Wij hebben de navigatiefunctie van Flitsmeister uitgebreid getest en delen in deze review onze ervaringen. Stap ik dankzij de nieuwe functie definitief over naar Flitsmeister als all-round verkeersapp of blijft alles toch nog bij het oude?
Vervolg op Flitsmeister 6.0
Ruim een jaar geleden werd de geheel nieuwe 6.0-versie van Flitsmeister geïntroduceerd. Het belangrijkste daarvan was het nieuwe design. In ons interview met Flitsmeister gaven de makers al aan dat versie 6 het fundament was voor toekomstige vernieuwingen. Het eerste resultaat daarvan zien we vandaag in versie 7.
Veel lezers gebruiken naast Flitsmeister nog een andere navigatie-app, maar dat hoeft dus niet meer. Officieel is de navigatiefunctie vandaag als beta uitgebracht, zodat er de komende maanden het één en ander verbeterd kan worden. Die insteek lijkt goed gekozen, omdat de mogelijkheden nog wel heel erg standaard zijn. Je moet navigatie ook eerst handmatig inschakelen via Instellingen > Navigatie.
Met Flitsmeister navigeren naar POI
In Flitsmeister is het al langer mogelijk om je eigen woon- en werkadres in te vullen. Door dat te doen, kun je nu meteen de navigatie naar huis of werk starten. Met de optie Andere bestemming voer je een ander adres in waar je naartoe wil rijden. Dit moet een specifiek adres zijn, want zogenaamde Point of Interests (POI’s) herkent Flitsmeister niet goed. Als je in Haarlem op zoek gaat naar een Albert Heijn krijg je als eerste suggestie een XL-filiaal in Eindhoven. Voor POI’s moet je niet bij Flitsmeister zijn.
Navigeren naar een adres
Bij het navigeren naar een adres valt ons meteen een aantal zaken op. Allereerst is de weergave van de kaart tijdens het navigeren heel anders dan de kaart in de normale modus. Zonder navigatie zie je een weergave die één op één overeenkomt met Apple Kaarten. Je ziet dan ook de POI’s, hoewel Flitsmeister zelf dus niets met deze informatie kan.
Zodra je een navigatie start, ziet de kaart er ineens heel anders uit. De kaart lijkt dan meer op die van Google Maps, die naar mijn mening een stuk onoverzichtelijker is. Tijdens het navigeren met Flitsmeister zie je bijvoorbeeld niet goed op welke weg je nu rijdt. Je ziet bovenin alleen de naam van de weg na de eerstvolgende instructie en dus niet je huidige weg. De naam van de weg wordt wel verticaal op de weg zelf aangegeven, maar met de blauwe lijn van je huidige route er overheen is dit tamelijk onleesbaar.
Flitsmeister navigatiestem en instructies
De weergave van de instructies is tijdens het rijden zelf over het algemeen wel in orde. Bovenaan zie je wat de eerstvolgende handeling is, al is het jammer dat je niet van tevoren kunt zien waar je daarna heen moet. Bij Apple Kaarten krijg je bij handelingen die elkaar snel volgen alvast de volgende instructie te zien, maar dat is bij Flitsmeister niet het geval.
Drukte op de route is te herkennen aan verschillende kleuren, maar soms is het een circus van de kleuren rood, blauw, groen en geel. Rij je door een woonwijk, dan zie je bijvoorbeeld ook van alle huizen de huisnummers in beeld staan. De kaart kan daarom wat onoverzichtelijk zijn. Wat ons betreft mag dit wel wat minder.
Flitsmeister maakt voor de begeleidende navigatiestem gebruik van de VoiceOver-stem van iOS. De stem is daardoor een stuk robotachtiger dan van Google Maps of Apple Kaarten. In de meeste gevallen zijn straatnamen en instructies goed te verstaan, al vinden we het wel jammer dat sommige instructies wat vaag zijn. Flitsmeister zegt bijvoorbeeld heel vaak ‘Bij het volgende kruispunt rechtsaf’, terwijl lang niet altijd duidelijk is wat onder een kruispunt verstaan wordt. Wij hebben dan liever dat de stem aangeeft over hoeveel meter (of kilometer) het kruispunt precies is.
Vreemde routes
Wij hebben in onze test meermaals genavigeerd met behulp van Flitsmeister. De resultaten van de gekozen routes waren vaak wisselend. Bij het navigeren van het treinstation naar huis, stuurt Flitsmeister ons tegen het verkeer in. Terwijl de richting in het overzichtskaartje de goede kant op staat, bleek deze tijdens de navigatie zelf ineens omgekeerd te zijn. Als dit gebeurt op plekken waar je minder bekend bent, is de kans groter dat je daardoor tegen het verkeer in rijdt. Ook stuurt Flitsmeister ons soms een doodlopende straat in. Bovendien werden we wel eens door woonwijken met drempels gestuurd waar je maar dertig kilometer per uur mag rijden, terwijl de geasfalteerde (en tevens meest logische) weg met een maximumsnelheid van 50km/h filevrij was. We hebben Flitsmeister vooral getest in de omgeving van Amsterdam en Haarlem: niet bepaald de meest afgelegen plaatsen. Het is daardoor vrij opmerkelijk dat Flitsmeister merkwaardig afwijkende routes kiest. Beta of niet, dat is niet echt heel logisch.
Flitsmeister bundelt flitsers en navigatie
De kracht van navigeren in Flitsmeister zit hem vooral in de samenvoeging met de flitsinformatie. Tijdens het navigeren zie je bovenin beeld duidelijk dat er een flitser aankomt. Ook de navigatiestem kondigt dit keurig aan, waardoor je op tijd gewaarschuwd wordt. De informatie is erg betrouwbaar, zoals we al jaren van Flitsmeister gewend zijn. Links onderin beeld staat je huidige snelheid aangegeven, terwijl de maximumsnelheid daar vlak boven staat. Door de rode ring is het onderscheid tussen de verschillende snelheden duidelijk te zien.
In theorie zou de samenvoeging van flitsinformatie en navigatie in één app van grote toegevoegde waarde moeten zijn. In onze bevindingen komt het navigatiedeel echter nog lang niet in de buurt van Google Maps of Apple Kaarten. De flitsinformatie staat al jaren op eenzaam niveau,
Sinds kort is het in Flitsmeister mogelijk om je ETA door te geven, oftewel je estimated time of arrival. De ontvanger weet dan precies wanneer je thuis bent. Deze functie is in versie 7.0 verder verbeterd. Behalve de locatie en het aankomsttijdstip, ziet de ontvanger nu ook de huidige snelheid. Het voordeel hiervan is dat je meteen kunt zien of iemand in de file staat of dat de wegen verkeersvrij zijn. We vinden deze functie zo handig, dat we deze ook graag in andere navigatie-apps willen gebruiken.
Tot slot nog een kleine aanvulling met betrekking tot de Apple Watch-versie van Flitsmeister. Met ingang van versie 7.0 is de Apple Watch-versie niet meer beschikbaar, waardoor je Flitsmeister niet meer kunt opstarten vanaf je horloge. Flitsmeister geeft zelf aan dat ze de Apple Watch-app verwijderd hebben omdat het sinds iOS 11 niet meer mogelijk is om iPhone-apps vanaf je horloge te starten. We hebben Flitsmeister gevraagd of er nog andere plannen met de Apple Watch-app zijn en werken dit artikel bij zodra we meer weten.
Voordelen +
- Flitsinformatie en navigeren in één
- Flitsinfo duidelijk in beeld gebracht
- Live locatie delen komt goed van pas
Nadelen -
- Kaart tijdens het navigeren niet altijd even duidelijk
- Stuurt je soms de verkeerde kant op
- Navigatiestem wel erg robotachtig en soms wat onduidelijk
Conclusie Flitsmeister 7.0 met navigatie
De makers gaven ruim een jaar geleden al aan dat turn-by-turn navigatie in Flitsmeister een veelgevraagde functie is. Met versie 7.0 is deze wens eindelijk ingewilligd. We snappen dat de navigatiefunctie in beta is, maar we vinden de resultaten in deze eerste versie nog vrij teleurstellend. De getoonde navigatiekaart kan onduidelijk zijn overbodige informatie op de kaart zelf, terwijl nuttige informatie (zoals de huidige weg) juist weer ontbreekt. De kracht van Flitsmeister zit hem momenteel vooral in het feit dat je betrouwbare flitsinformatie en navigatie in één app hebt, al is het wel erg jammer dat de gekozen routes soms onhandig en in enkele gevallen zelfs onveilig zijn. De navigatie in Flitsmeister kan daardoor op dit moment nog niet tippen aan Google Maps, Waze of Apple Kaarten. De makers zijn zeker op de goede weg, maar de eindbestemming is nog lang niet in zicht.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Ik krijg alleen de melding geen internet verbinding terwijl ik die toch echt wel heb
Dit alleen als ik de navigatie wil gebruiken,de test van de app werkt wel ??
Op de actuele storing in het navigatie gedeelte na is de app prima. Probleempje in de navigatie server, maar er wordt aan gewerkt (aldus Flitsmeister)
Vanmorgen half 7 zonder problemen met de navigatie van Flitsmeister gereden. Eerste indruk is positief. Afslagen en dergelijke komen mooi in beeld. Gaf alleen geen alternatieve route onder de optie alternatieve routes. Kwam dat omdat dat niet nodig was of zit dat er nog niet in?
@Ray: Heb precies het zelfde??!
Open Street Map (OSM) wordt gebruikt voor de kaarten. De vraag hoe de kwaliteit hiervan ten aanzien van het navigeren zich verhoudt.
Maar waar halen ze de traffic data vandaan ??
Werkt helaas niet met CarPlay. Ook FM op starten via m’n Watch als je iPhone op CarPlay staat werkt niet.
Het is beta, maar zit er al rijstrookbegeleiding in?
Hoe actueel is de verkeerssituatie en de kaarten? M.a.w. hoe snel wordt een veranderde wegsituatie aangepast in Flitsmeister?
Ik krijg continu de melding dat ik geen internet heb. Ik denk een bug.
Waze heeft dit toch allemaal al?
Helaas is de Apple Watch functie verwijderd… 🙁
Afgelopen weken via TestFlight heb ik eerdere versies van Flitsmeister’s navigatie getest.
Ze zijn hard op weg en afgelopen weken hebben ze al veel verbeteringen doorgevoerd.
Ik verwacht zeker dat ze dit tempo gaan vasthouden en dat het over een tijdje zich kan meten met de bekende navigatie apps.
Voordeel voor mij is dat Flitsmeister steeds meer een all in one app wordt. Er is nu geen aparte app (Lees Glympse) meer nodig om verwachte aankomsttijd te delen.
Apple Watch functie is er sinds iOS 11 al uit. Gekozen is voor een kleinere app. Scheelde 30 MB las ik op hun site. Wel jammer idd
@Flitsmeister, maak notities! Deze info is goud waard! 😉
@JK: Ja en nog goed werkend ook. Had dan ook graag de vergelijking met Waze gelezen, die gebruikt ook de flits info van FM en actuele file info. Plus aangepaste max. snelheden waar van toepassing.
Jammer dat je gelijk bij de release een storing hebt.
Werkt nu wel
Zojuist even een ritje uitgeprobeerd, maar kwam al snel voor een paar palen te staan. Waze maar weer aangezet.
Tom Tom en Google Maps ook.. Wat is je punt?
Stuurt onnodig veel notificaties als het toestel vergrendeld is. Normaal kon je route inplannen zonder navigatie en zag je standaard alle flitsers op je route, nu ben je verplicht om navigatie te starten… 😩
Navigatie kan je uitzetten in instellingen.
Waze en FM zijn 2 compleet verschillende instanties en delen dan ook geen data.
Jammer dat steeds vaker artikelen verschijnen (niet alleen hier) waar vergelijking met beste huidige app (Waze in dit geval) ontbreekt.
Ik zie idd dat de app op m’n Watch er niet meer bij staat. Hoop dat Flitsmeister nog beschikbaar wordt voor CarPlay.
Navigatie werkt nu wel. In tegenstelling tot vanochtend toen ik zodra ik navigatie instelde de melding “geen internetverbinding beschikbaar”. Ik ga nu eerst lekker testen of het het goed alternatief is voor de autonavi. Ik hoop dat Apple Carplay snel beschikbaar gesteld wordt.
Het spreekwoord luidt: ‘Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk’. Bij de eerste nav-rit vandaag werd ik door een industrieterrein gevoerd, wat uiteindelijk na redelijk lange tijd eindigde bij een doodlopende straat. Er zal nog wel veel verbeterd (moeten) worden, dus Give it a try!
FM op zich werkt prima.
Dit was de laatste keer dat ik FM een kans heb gegeven. Waardeloos en ga Mn Pro account zeker niet verlengen. Er gaat niets boven TOmTom Go met verkeersinfo & flitsers. Bye bye FM
Goede review. Ik heb dezelfde ervaringen. Daarnaast vreet de app ook batterij! Veel meer dan Waze!
Teveel aanwijzigingen : 2km voor afslag, 1 km voor afslag, 500m voor afslag en bij afslag.
En wat me het meeste stoort is, dat als ik alleen maar rechtdoor kan (bijv 2 wegen die bij mekaar komen, ik kom van A73 op A2, maar blijf doorrijden), ik ook tig berichten (2km vantevoren, 1km, 500m, op het punt zelf) krijg om in te voegen. Overbodig en storend.
Nu een paar keer FM gebruikt en op zich doet hij het goed. Kaarten zien er mooier uit dan waze, alleen is er voor mij geen betere dan Waze. Alternatieve routes worden beter en logischer weergegeven, en als ik via Bluetooth muziek afspeel in de auto kan ik met Waze de gesproken aanwijzingen uitzetten en bij FM kan dat niet en dat is vervelend. In Het buitenland heb Ik FM nog niet geprobeerd, maar heb met Waze geweldige ervaringen. Twee achtereenvolgende jaren op zwarte zaterdag naar Zwitserland gereden netjes om de files heengeleid. Ik vraag me af of er met FM genoeg gebruikers zijn in het buitenland. Conclusie het begin is er maar nog lang geen Waze.