Fast Moving Targets, het Nederlandse platform over nieuwe media en businessmodellen van Erwin Blom, timmert flink aan de weg. De iPad-app FMT Magazine is daar het laatste bewijs van. Geen platform waarin je de live-uitzendingen van de interviews met allerlei vakmensen bekijkt, maar wel een magazine waarin je op thema geselecteerde fragmenten kan terugkijken. De inhoud is volledig gratis te bekijken.
Verschillende selecties
FMT Magazine heeft geen abonnementenmodel, je kan geen losse nummers kopen en we stuiten ook niet op reclame. Zelfs de aanmoediging om Fast Moving Targets financieel te ondersteunen als je het leuk vindt, is nog behoorlijk weggestopt – je ziet het pas aan het einde van een nummer. Daar staat tegenover dat de applicatie ook niet echt aanvoelt als magazine-kiosk, wat hij in de titel wel impliceert. Je komt binnen op een hoofdpagina met twee knoppen onder ‘nu bekijken’: algemene highlights en het nieuwe ‘nummer’ Na De Deadline.
Het zijn twee totaal verschillende selecties. De ene is samengesteld uit allerlei onderwerpen en interviews; Na De Deadline is eigenlijk een grote verzameling van video’s en teksten van Bart Brouwers, de journalistieke kracht achter Telegraaf’s Dichtbij-websites (inmiddels is bekend dat Brouwers Dichtbij gaat verlaten).
Interface
In een nummer word je verwelkomd door een inhoudsopgave waarvan de artikelaankondigingen een beetje laat in beeld schuiven, een trekje dat we eigenlijk op elke pagina binnen de app – gemaakt met LayerGloss – zien. De inhoudsopgave toont zes vakken met elk twee knoppen eronder, maar die doen niks anders dan de foto en titel in het vak: je doorsturen naar de bijbehorende pagina. Handig is dat je de navigatiebalk in beeld roept met twee vingers onderaan het scherm. De opmaak van de pagina’s laat helaas wat te wensen over: tekst wordt vaak in een scrollbare kolom gezet, in plaats van dat het beeld echt goed wordt gebruikt.
Interessant, maar kan beter
In het eerste nummer Highlights tref je veel meer video dan in het tweede nummer, wat je verwacht van Fast Moving Targets. Het is lastig om te zien waar de app van Erwin Blom echt naartoe zal werken. Achtergronden bij de thema’s die op het YouTube-kanaal worden aangesneden, of toch de video’s van het YouTube-kanaal met veel extra informatie? Het is in ieder geval jammer dat niet alle video’s in de app binnenkomen. De applicatie mag daarnaast ook zijn pagina’s sneller laden om misdrukken te voorkomen en zou wat kunnen doen aan het betwistbare app-icoon. Aan de video-inhoud van FMT zal het niet liggen: die is interessant voor iedereen die zich in de wereld van nieuwe media en nieuwe businessmodellen bevindt.
Downloaden: FMT Magazine (gratis, iPad, iOS 5.1+)
Disclaimer: iCulture werkt samen met FMT. We hebben samen een serie talk- en appshows gemaakt onder de naam iCulture Weekly en we bloggen af en toe op de site.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties