Fray: Nederlandse variant op TaskRabbit voor uitbesteden van klussen (interview)
“Kan iemand mijn broeken maken voor 25 euro?” “Het gras moet gemaaid worden en onderhoud van de tuin is nodig.” Het zijn verzoeken die je op Marktplaats kan deponeren, maar waarbij je maar moet wachten of je oproep aanslaat en wat voor vlees je in de kuip hebt. Fray is een nieuwe Nederlandse marktplaats waarop niet goederen, maar diensten centraal staan. Als je iets nodig hebt of gebruik wil maken van iemand anders specialisme, plaats je een oproep. De vandaag uitgebrachte iPhone-app verkeert officieel nog in testfase en is alleen nog geschikt voor Amsterdammers. iPhoneclub.nl vraagt initiatiefnemer Steven Lammertink over de plannen van de ambitieuze app.
Fray voelt niet als een testproduct. De applicatie laat een erg afgewerkte indruk achter en bovendien kan iedereen die dat wil, zich registeren en aanmelden voor de nieuwe dienst. In vier schermen wordt de app helder uitgelegd aan nieuwe probeerders. Een kind kan de was doen: met het Zoek-tabblad zie je openstaande verzoeken op een kaart of in een lijst, met het Vraag-tabblad ernaast dien je zelf een verzoek in.
Een verzoek plaatsen doe je aan de hand van zes invulvelden: een titel, omschrijving van maximaal 140 tekens, de prijs die je ervoor wil betalen, een deadline, een foto die je kan toevoegen en een locatie. De applicatie gaat daarbij standaard uit van je huidige locatie, maar als je die niet wereldkundig wil maken, kan je handmatig een ander adres invoeren. Een welkome optie die de privacy van haar gebruikers respecteert. Voorlopig weigert de applicatie echter dienst als je in een andere stad dan onze hoofdstad een verzoek wil plaatsen. Daar wordt de testfase van Fray gehouden. Initiatiefnemer Steven Lammertink:
De testgroep voor Fray was binnen no-time vol. Door Fray de App store in te pushen kunnen we meer mensen bereiken en het systeem op grotere schaal testen, feedback vergaren en op basis van de analyses die daaruit voortkomen ons product verbeteren. We hanteren een city-to-city aanpak en zijn expres in Amsterdam begonnen; ook gegeven het feit dat ons systeem nog (een aantal) bugs bevat en er sommige features geoptimaliseerd moeten worden. Daarom wachten we nog even met het benaderen van de pers en het promoten van de app.
Marktplaats is voor mensen niet de veiligste plek om op internet of op de telefoon te shoppen. Wat doet Fray eraan om de sociale marktplaats veilig te houden?
Fray is een vraaggestuurde sociale marktplaats waar je de wensen van anderen kunt vervullen. Wij geloven in social trade, vandaar de diepe integratie met Facebook. Zo kunnen mensen zien met wie zij handel drijven; onze tests hebben uitgewezen dat dit een groot deel van de gevoelsmatige onbetrouwbaarheid wegneemt. Daarnaast willen we een betaalmodule integreren en zullen beginnen met Paypal. Later, als het systeem verder ontwikkeld is, zullen we iDeal integreren. Mocht er een transactie plaats vinden tussen twee partijen, dan zullen mensen de telefoons tegen elkaar aan moeten bumpen om de transactie aan beide kanten te bevestigen. Gebruikersrecensies aan zowel de kant van de vrager (de Frayer) en de vervuller moeten het afmaken.
Wat is het beoogde verdienmodel van Fray?
Met Fray hopen we voornamelijk geld te verdienen middels een percentage van de transacties. Maar ook dit is een gebied waar wij pas later op zullen inzetten. We willen eerst zorgen dat de in-app beleving van Fray optimaal is en dat we een product hebben gebouwd waar onze gebruikers van gaan houden.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties