Onderzoeksbureau IHS iSuppli denkt dat gratis apps met in-app aankopen in de komende jaren alleen maar populairder zullen worden. Hierdoor zal de verkoop van betaalde applicaties ook gaan afnemen. In 2011 werd 39 procent van de omzet in de App Store geboekt door gratis applicaties, een percentage dat volgens het bureau in 2015 naar 64 procent zal stijgen.
Deze gratis iPhone-applicaties worden doorgaans ‘freemium’ genoemd. Hoewel de app zelf gratis in de App Store te downloaden is, zijn er dingen binnen de app te koop om hem bijvoorbeeld te verbeteren. Zo zijn er iPhone-games waarin je extra geld kunt kopen en gewone applicaties waarin je de getoonde reclame kunt wegkopen.
IHS iSuppli zegt dat ongeveer 96 procent van alle gedownloade apps in 2011 gratis was, waarvan een aantal ook gebruik maakt van het freemium-model. Deze freemium-apps wisten afgelopen jaar 970 miljoen dollar omzet te maken. In 2015 zal dit aantal volgens IHS iSppli stijgen naar 5,6 miljard dollar. Dat terwijl in 2010 in-app aankopen voor nog geen 20 procent van de omzet in de App Store verantwoordelijk waren.
In juli 2011 concludeerde Flurry Analytics nog dat de gemiddelde freemium app-gebruiker gemiddeld 14 dollar uitgeeft in een app. Verreweg de meeste van deze aankopen werden volgens een later onderzoek gedaan vanuit games.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 7 reacties